Починаючи з 1966 року ЮНЕСКО відзначає Міжнародний день грамотності, намагаючись саме в такий спосіб привернути увагу суспільства й мобілізувати міжнародну суспільну думку. Для того щоб суспільство було зацікавлене, активно підтримувало та докладало зусилля, спрямовані на розповсюдження грамотності — однієї з головних сфер діяльності ЮНЕСКО, починаючи з часів її першої Генеральної конференції в 1946 році.
Традиція щорічно відзначати цей день започаткована відповідною рекомендацією Всесвітньої конференції міністрів освіти з ліквідації неграмотності, що відбулася в Тегерані у вересні 1965 року. Саме ця конференція рекомендувала оголосити 8 вересня, дату урочистого відкриття конференції, Міжнародним днем грамотності та святкувати його щорічно в усьому світі.
Мета Міжнародного дня грамотності (International Literacy Day) — відзначити, що бути грамотним важливо для кожної людини та суспільства в цілому. Він підкреслює важливість грамотності та хоча б базової освіти як незамінних інструментів, що необхідні для побудови інтегрованого й мирного суспільства у XXI столітті.
В рамках Порядку денного в області сталого розвитку на період до 2030 року ЮНЕСКО прагне досягти загального доступу до якісної освіти та кращих можливостей навчання для всіх різних вікових груп суспільства. Однією з цілей ЮНЕСКО є забезпечення того, щоб молоде покоління досягало певного рівня грамотності та математики, а також забезпечувало умови, щоб неграмотні дорослі мали можливість набути ці навички.
Нова п'ятирічна Стратегія ЮНЕСКО в області поширення грамотності серед молоді та дорослих (2020-2025 роки) включає чотири стратегічні пріоритетні області:
- Розробка національної політики й стратегій в області поширення грамотності.
- Задоволення освітніх потреб вразливих груп населення, особливо жінок і дівчаток.
- Використання цифрових технологій для розширення доступу та поліпшення результатів навчання.
- Моніторинг прогресу й оцінка програм поширення грамотності.
Щонайменше 773 мільйони молоді та дорослих у всьому світі досі не вміють читати та писати, а 250 мільйонів дітей не набувають базових навичок навчання грамоті. Неграмотних жінок більше, ніж чоловіків, і жінки також все більше залишаються позаду в цифровому середовищі.
Очікується, що ця ситуація не покращиться найближчим часом, оскільки криза COVID-19 спричинила припинення навчання дітей, молоді та дорослих у безпрецедентних масштабах. Пандемія збільшила нерівність у доступі до освітніх можливостей для 773 мільйони неписьменних молоді та дорослих, оскільки численні програми з питань грамотності були змушені припинити свою роботу.
Швидкий перехід на дистанційне навчання також підкреслив стійкий цифровий розрив у сфері підключення, інфраструктури та можливості взаємодіяти з технологіями, а також диспропорції в інших послугах, таких як доступ до електроенергії, що робить обмеженими можливості навчання.
Пандемія стала нагадуванням про критичну важливість грамотності. Грамотність, крім того, що є частиною права на освіту, розширює можливості окремих людей та покращує якість їхнього життя. Грамотність є рушієм сталого розвитку, оскільки є невіддільною частиною освіти та навчання впродовж усього життя, що ґрунтується на гуманізмі, як це визначено ціллю сталого розвитку 4. Тому грамотність є основою для відновлення людини від кризи COVID-19.
Міжнародний день грамотності 2021 дослідить, як грамотність може сприяти створенню міцної основи для відновлення людини після нанесених пандемією втрат з особливим акцентом на взаємодії грамотності та цифрових навичок, необхідних неписьменній молоді та дорослим. Також буде досліджено, що робить технологічне навчання грамоті інклюзивним та значущим, щоб нікого не залишати позаду. Результати дослідження стануть можливістю переосмислити майбутнє викладання та навчання грамоті в межах та поза контекстом пандемії.
Міжнародна конференція на тему «Грамотність для орієнтованого на відновлення людини: Подолання цифрового розриву» ЮНЕСКО проведе 8 та 9 вересня. Програма конференції англійською тут.
Онлайн-захід об’єднає представників урядів, партнерів у галузі розвитку, експертів та освітян, щоб дослідити, як грамотність може сприяти створенню міцної основи для оздоровлення, зосередженого на людині, з особливим акцентом на взаємозв’язку між грамотністю та цифровими навичками, яких половині населення світу все ще не вистачає.
Спеціальна сесія, присвячена інклюзивному дистанційному та цифровому навчанню, відбудеться 9 вересня (з 13.30 до 14.45 за центральноєвропейським часом).
За матеріалами UNESCO
Джерело фото Depositphotos
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram
Якщо ви зареєстрований користувач і хочете додати коментар то вам потрібно увійти, або ви можете додати коментар нижче анонімно.