Іванна Коберник, співзасновниця ГО "Смарт освіта", екс-радниця міністерок освіти і науки Лілії Гриневич і Анни Новосад про стан освітньої галузі під час карантину для life.pravda.

Реформа освіти – за цими двома словами з 2016-го року в мене налаштований моніторинг Google.

Щодня, чотири роки поспіль, Google надсилав мені коли кілька, коли десятки повідомлень, з яких можна було скласти враження, що відбувається в освітній галузі, як це преломлюється в блогах чи місцевих медіа. 

От вже кілька місяців, як цей автоматичний моніторинг сходить на ніт.

Тепер це переважно дотичні (іноді дуже побіжно) сфери, які десь якось трохи перетинаються з освітою, а частіше – просто рендомне співпадіння слів "реформа" і "освіта" десь в різних шматках тексту, виловлене невтомним пошуковиком.

І найголовніше – вже кілька місяців в цих повідомленнях практично не фігурує міністерство освіти і науки, хіба в бекграунді.

Аж шкода, що я ці розсилки видаляла, чистячи поштову скриньку, можна було б яскравіше прослідкувати тенденцію, яка вже стала очевидною: МОН перестав бути рушієм реформ в освіті.

І це при тому, що для кожної з реформ є дорожні карти, плани реалізації затверджені урядом, і міністрка Гриневич, і міністерка Новосад залишили по собі в міністерстві перехідні книги з докладним описом зробленого і конкретними кроками на майбутнє.

Читай також: В МОН не розуміють зміст змішаного навчання

Я говоритиму про середню освіту і реформу НУШ.

З міністерства вже пішли чи от-от підуть фахівці, які справді були здатні розробляти державні політики. З директорату середньої освіти за останні місяці звільнилися 5 людей – молодих і толкових, які справді прийшли рухати освіту. Пішла керівник групи підтримки реформ Олена Заплотинська.  

Тим часом, співробітники МОН цитують тво міністра, який вважає, що директорати ці непотрібні, в МОН їх забагато, треба їх скоротити і всіх цих експертів з зп по 40 тис. і "це закриє дірку в бюджеті на….52 млн грн" (до відома, експерти директоратів –фахівці з проведення реформ – отримують свою зарплату за спеціальною програмою ЄС, а не з загальних доходів бюджету).

Одночасно з цими процесами, Інститут модернізації змісту освіти очолив колишній чиновник МОН часів Табачника і фігурант проваджень про розкрадання майна.

А в секретаріаті уряду кажуть, що серйозно застопорилося ухвалення Державного стандарту базової школи, 5-9 клас, критично необхідного для продовження реформи НУШ.

Цим питанням (ухваленням Державного стандарту базової середньої освіти) опікується заступниця міністра  Любомира Манзій, єдина людина, яка залишилася з команди Анни Новосад і яка готова рухати НУШ. Але така масштабна реформа неможлива без безпосереднього включення першої особи МОН.

Реформ дуже шкода, але це ще не все. І ось над цим я б радила замислитися навіть тим освітянам, які з якихось причин не підтримували реформи останніх років.

Освіта перестала бути пріоритетом уряду. Щороку, з 2016 по 2020 міністерки Лілія Гриневич і Анна Новосад добивалися збільшення фінансування на освіту, переконували Мінфін інвестувати в освіту. 

Зараз же НІХТО на державному рівні не говорить, що освіта пріоритет і це красномовно демонструє ставлення до її фінансування.

Понад 5 (п’ять) мільярдів гривень було знято з освітньої галузі під приводом перерозподілу бюджету-2020 через пандемію коронавірусу. Начебто в коронавірусний фонд.

Гроші з фонду боротьби з COVID є на дороги, на поліцейських, на нацгвардію,  але не на вчителів, не на шкільних медсестер, не на дітей. Ласкаво просимо в нову реальність.

Що можна в такій ситуації порадити батькам?

Якщо вам пощастило з директором школи і з місцевою владою – ваша школа ще певний час протримається. Якщо ні – вмикайте план індивідуального порятунку. Освіта ваших дітей тепер лише ваша турбота.

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram