Нобелівський лауреат Річард Фейнман залишив по собі не лише фундаментальні праці з фізики, а й особливу методику запам‘ятовування. Вона допомагає засвоїти будь-які знання швидко й ґрунтовно. Ми розібралися, як застосовувати метод Фейнмана для навчання школярів.

Мислити як вчений: найпростіший секрет успіху

Річард Фейнман зізнавався, що був не ідеальним учнем. Для нього було важливо пришвидшити процес навчання, не витрачати на нього занадто багато часу. Створення особливої формули запам‘ятовування стало відкриттям для самого вченого, адже технологія дозволяє насправді пізнати предмет чи поняття, а не лише його назву.

Метод Фейнмана можна застосовувати до будь-якої сфери знань, з його допомогою легко засвоїти і теорему Піфагора, і граматичне правило.  На перший погляд метод Фейнмана може здатися надто простим, але саме здатність пояснити складні речі простими словами і робить його ефективним.

Хто такий Річард Фейнман

Річард Фейнман став лауреатом Нобелівської премії за внесок у розвиток квантової електродинаміки у 1965 р. Фейнман залишив по собі багатотомне видання лекцій з фізики, науково-популярні видання, книгу про своє життя «Та ви жартуєте, містере Фейнман!». Учений брав участь у проекті створення атомної бомби.

Три основні кроки алгоритму Фейнмана

Три кроки допоможуть засвоїти матеріал глибоко, добре розібратися у темі та, що не менш важливо, зекономити час. Метод застосовують не лише для дорослих та підлітків, а й для учнів молодших класів. Головне, щоб дитина вміла концентрувати увагу та мала достатній словниковий запас.

Крок 1

Учень має описати те, що намагаєтеся вивчити, простими словами,  без спеціальних термінів. Це допоможе краще закріпити зв‘язки між поняттями, зрозуміти тему. Особливо зверніть увагу на моменти, які не вдається пояснити, це і будуть прогалини у знаннях.

Практичне застосування:

Можна запропонувати учневі розповісти вивчене не так, як би він відповідав на уроці,  а так, як би він пояснив однокласнику, який пропустив урок.

Крок 2

Учень має попрацювати над прогалинами, які були виявлені у першому кроці. Потім варто записати свою розповідь на аркуші.

Практичне застосування:

Треба спрямувати учня до першоджерел – підручників, енциклопедій і т.д.

Крок 3

Учень перечитує свої нотатки на аркуші. Його завдання – прибрати зайве, уточнити незрозуміле, зробивши розповідь максимально простою.

Практичне застосування:

Простота та зрозумілість розповіді є індикатором того, що учень добре зрозумів і засвоїв вивчене.

Крок 4: необов‘язковий, але важливий

Поділитися знаннями. Розповісти про вивчене тому, хто зовсім не знайомий із темою.

Практичне застосування:

Вчити когось – відповідально і цікаво. Якщо під час першого кроку учень розповідав про вивчене однокласнику, то тепер можна запропонувати пояснити тему молодшому братику або зняти про це міні-ролик чи навіть спробувати написати сценарій до невеличкого мультика на тему вивченого.

Чому це працює?

Метод дає змогу виявити прогалини у знаннях на ранніх етапах та заповнити їх.

Він дозволяє по-справжньому заглибитися в тему, що збільшує ефективність застосування знань.

Необхідність передати знання комусь підвищує відповідальність.

Анастасія Пасічна, журналістка проєкту “Дружня школа” 

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

НУШ-Шкільне життя