Учителька української мови та літератури, зарубіжної літератури в Новопечерській школі Ольга Питюр поділилась під час нашої трансляції досвідом створення ефективного контенту уроків для того, щоб провести формувальне оцінювання. Також пані Ольга тренерка ГС “Освіторія” та проєкту “БомбеЗНО”, співавторка інструктивно-методологічних матеріалів “Усе буде БомбеЗНО”.
Рекомендації:
Хочу звернутися до досвіду Оксани Пасічник, яка проводила першу трансляцію, і підтримати її тезу, що якщо ми даємо менше на уроці і ставимо менше завдань, то ми набудемо насправді більше. Двох завдань на урок і одного як домашнє завдання – достатньо, щоби діти мали змогу його опрацювати якісно.
Цей ресурс безплатний. Він пропонує добірку цікавих завдань для будь-якої ланки. Ви можете обрати предмет, який вас цікавить.
Для тих, кому цікава етимологія слів, TED-ED зробив рубрику “Mysteries of vernacular”. Наприклад, ми з дітьми вже опрацювали, звідки походить слово “карантин”.
Як працювати на платформі TED-ED lessons
Перший варіант: використовувати готові навчальні відео (із субтитрами українською) для опрацювання безпосередньо на уроці або як основу для домашнього завдання.
Другий варіант: адаптувати готовий урок TED-ED lessons відповідно до своїх навчальних потреб. Для цього вам потрібно натиснути клавішу Customize і створити власний урок.
Головна сторінка TED-ED lessons не має україномовного перекладу, але вона зроблена так, що інтуїтивно можемо зрозуміти, що робимо. У пошуці вводимо те, що ми хочемо знайти – наприклад, “карантин”. Ви побачите уроки, які пропонує вам система. Біля відео видно, скільки воно триває.
Коли ви натискаєте обраний урок, він пропонує вкладку, де можна створити запитання, організувати дискусію і створити власний урок. Натискаєте останнє й можете змінити тему: прибираємо ту, що є, і пишемо свою або використовуємо автопереклад. Далі ви можете скористатися запитаннями, які вже є в уроці – ви їх можете перекласти або змінити самі запитання чи послідовність. Для цього ви пишете запитання, натиснувши “Edit question”. Після того як ви опрацювали відповіді, натисніть “Save”. Якщо ви хочете створити запитання чи тестове завдання, то натисніть “Add”.
Після завершення роботи натисніть “Publication”, тобто опублікувати роботу на своїй сторінці. Тоді потрібно дати посилання вашим дітям. Я бачу, скільки учнів відпрацювали, узяли участь у дискусії, можу переглянути роботи учнів, подивитися звіт, можу відправити цей звіт за потреби.
Рекомендації:
Тривалість відео не повинна бути понад 6 хвилин – це час, упродовж якого учні можуть утримувати увагу. Зважаючи на перевантаження візуальними ресурсами, я зараз намагаюсь підбирати відео на 2–3 хвилини. На жаль, переклад українською є не до всіх відео. Тому коли ви будете даєте відео, перевірте, чи є субтитрування українською мовою. Потрібно перевіряти, чи відповідають запитання рівню дітей у класі. Закликаю не боятися відкритих запитань, тому що вони зараз найбільш цінні. Тести не розкривають творчого потенціалу в дітях. Учні зараз хочуть говорити, бути почутими, висловитися – дайте їм таку можливість.Вийшов уже п’ятий сезон цієї роботи. Це хороші відео по 2–3 хвилини.
Приклад. У 6 класі я давала таке завдання:
Перегляньте навчальне відео за посилання (я завжди вказую тривалість відео, щоб учень міг оцінити, скільки часу варто витратити на виконання того чи іншого завдання). Перекажіть письмово зміст серії, використовуючи шість порядкових числівників (з тестами ми попрацювали на уроці, але практичне застосування дуже важливе: на що вони звернуть увагу, як будуть переказувати, де шукатимуть порядкові числівники). Після кожного порядкового числівника запишіть рід та відмінок, у якому він вживається. Надішліть виконане завдання на адресу.Рекомендації:
Ми детально пишемо інструкцію: крок 1, крок 2 і так далі. Коли ми перебували в класі, то чули багато запитань, треба було щось повторити. Зараз – унікальний час навчитися користуватися інструкцією.
Також, коли мені буде потрібно оцінювати домашнє завдання, я проговорю: я поставила таку оцінку, тому що ти переказав зміст серії, але не використав числівники, використав кількісні замість порядкових, або не вказав рід. Після чітких інструкцій ви зможете набагато якісніше надати зворотний зв’язок і поставити оцінку.
Це інтерактивна виставка, яка відбувалася в Києві і яку закрили раніше через карантин. Тож організатори створили інтерактивний сайт.
Як я це змогла трансформувати у свій урок? Зараз не маємо можливості кудись поїхати, але можемо бути в різних місцях із допомогою інтернету. Наприклад, перед святом Перемоги ми говорили про Батьківщину-мати.
Тут є текст – короткий і насичений числівниками. Я деформувала цей текст – навмисно зробила помилки – і дала учням як домашнє завдання: виправте помилки, записавши в робочому зошиті правильні варіанти, складіть із виписаними словами історію.
На уроці попередньо ми проговорили, що таке орфографічна помилка, і я відразу сказала не шукати пунктуаційні помилки, щоби на це не витрачати час (хоча деякі могли з’ясувати для себе, чому стоїть той чи інший розділовий знак).
Учні часто складають фантастичні історії. Був такий досвід, коли ми говорили про 10 числівників: говорячи про перший числівник, треба скласти речення, наступний учень бере інший числівник і складає з ним речення, але так, щоби воно продовжувало зміст попереднього й так далі. Я можу записувати ці речення, і вони бачать, що відбувається на моєму екрані у Word-документі.
Рекомендації:
У мене не було мети, щоб учні пів години мучилися, шукали помилки. Зараз важливо максимально якісно ставити завдання, не бійтеся його зробити обмеженим і коротким.
Це мандрівки всією Україною. Навіть якщо у вас урок про опис чогось або роздум, то почніть його з відео. На YouTube в цього ресурсу є історії з експедицій, вони тривають 12 хвилин. Ви можете брати ці відео й опрацьовувати, наприклад, у Edpuzzle (про це далі, – ред.). Також є розділ “Місця. Короткі відео”. Можу порадити відео про об’єднані територіальні громади, яке говорить про те, як люди можуть спільною працею зрушити гори.
Є відеоблоги з “відео 360”, коли учні з допомогою мишки можуть осягнути все, що відбувається навколо.
Незавершене речення на уроках літератури
Я вважаю, що в поезії “Садок вишневий коло хати…”Можна кожному давати свою відповідь, немає неправильної. За погонею оцінити й поставити бал ми забуваємо про варіативність. Я можу поставити негативну оцінку тільки в тому випадку, якщо учень нічого не напише й навіть не відкриє завдання.
Якби мені довелося робити дизайн поштової листівки українського міста, я б…Тут був шквал різних варіантів. Ми зразу бачимо, хто захоплений, хто де бував. Для когось взагалі стали відкриттям деякі міста після перегляду відео.
Я вважаю, що Леся Українка…Дайте можливість відкрити біографію. Хтось зверне увагу на один момент, хтось – на інший. Ми можемо разом подивитися, у якому образі постане цей автор далі.
Вислів (слово) “верховина” означає…Поясніть по-своєму. Можете зіграти в гру, актуалізувавши словникову роботу на уроці. Не бійтеся давати учням відкриті запитання. Спонукайте їх до такої творчої роботи.
Відгук на прочитаний тест
Коли я прочитав поезію Лесі Українки (назва), то уявив чи уявила такі образи…Так, підручник говорить про те, який образ і символічний зміст несе певна поезія. Але це нам подає книга. А який образ виник у дітей? Тоді ви можете оцінити найвищий рівень – коли учень пропустив це все через себе.
Мені пригадався епізод із життя/фільму/книги…, тому що…У процесі роботи поезія, проза, драма, знайшли певний відгук в учня.
Поезія спричинила в мене відчуття…, тому що…Не бійтеся ставити ці запитання учням. Так я зможу зрозуміти, чи відбувся в них процес прочитання. Адже щоби відповісти, треба якісно прочитати. Вони мають говорити те, що відчувають, аргументувати свою думку.
Проблемне запитання: який зв’язок між словом “карантин”, числівником “сорок” та Володимиром Хавкіним?
Форма роботи: робота із презентацією: пояснення нового матеріалу.
Рекомендації для створення інструкції:
Ми говоримо, що сьогодні працюємо з темою “Дієслово”, або “Прислівник”, інструктуємо дітей і говоримо їм, який вигляд має фінальний варіант: ментальна карта, 3–4 речення, фінальне завдання.
Не бійтеся розкрити карти. Якщо нам актуально поставити семестрові й річні оцінки, то розкажіть їм одразу, який вигляд матиме їхній фінальний продукт. Наприклад, “вам треба буде подивитися навчальне відео, виписати з нього прислівники, утворити ступені порівняння, розібрати за членами речення”. У роботі над наступним уроком вони будуть бачити, до чого їм далі йти, будуть розуміти, що відео, яке вони опрацьовують, треба буде якісно переказати. Тож інструкція зараз – для якісного оцінювання.
Приклад інструкції:
Приєднатися до уроку за посиланням… Опрацювати самостійно або разом з учителем слайди 1, 2 , 3… Приєднатися до програми Classtime за посиланням… Виконати доступні завдання. Отримати зворотний зв’язок усно або в чаті й виправити помилку. Приєднатися до гри Quizizz і практикувати самостійно.Це максимум, який я можу опрацювати з ними за 45 хвилин онлайн. Я думаю, що вже кожен відчув, що 45 хвилин онлайн – це не 45 хвилин офлайн.
Чотири кроки цілком достатньо, щоби робота була виконана в повному обсязі.
Ми часто користуємося кількісною оцінкою, ігноруючи якісну. Вона ставиться для опису більш складних процесів, є дуже важливою в контексті формувального оцінювання. Для вираження такої оцінки ми користуємося словами-маркерами.
Який зворотний зв’язок я пропоную давати:
Ми даємо загальне заключення з використанням маркерів якісної оцінки. Тобто оцінки ставлять відповідно до очікуваного рівня навичок або навчального плану, ми користуємося нашою програмою. Наводимо конкретні приклади, що підтверджують це заключення. Учитель наводить приклади, керуючись власними спостереженнями, досвідом спілкування з учнем, а також результатами навчання. Описуємо наступні кроки для батьків та учнів. Наприклад, що нам треба ще попрацювати над тим, щоби зрозуміло доносити свою думку, або добирати аргументи, або правильно відмінювати. Досягти 5–6 очікувань – це дуже багато. Зараз на цьому треба 1–2. Ви відпрацювали тему – будь ласка, попрацюйте над 1–2 цілями. Чим менше їх буде – тим більше ви здобудете в майбутньому.Маркери якісної оцінки:
Відмінно: легко адаптується, кмітливий, самостійний, ясно, бере зобов’язання, повністю, проникливий, легко, ефективно, широко, на прикладах, бездоганно, гнучкий, вражає, майстерно, впевнено та ін. Добре: завершений, компетентно, впевнено, конструктивно, заслуговує довіри, розвинений, часто, загалом, справляється, більше, регулярно, успішно, добре підготовлений, зазвичай та ін. Задовільно: прийнятно, час від часу, достатньо, перемінливо, нестабільно, обмежено, вибірково, періодично, деякий та ін. Потребує покращення: уникає, потребує роз’яснення, не залучений, мало, ледь, байдужий, нелогічно, неодноразові спроби, неохоче, рідко, спрощено, насилу, невпевнено та ін.Рекомендації:
Якщо ми говоримо про формувальне оцінювання, то якісна оцінка йде першою, а завершуємо кількісною.
На прикладі: Ініціативність – “Потребує покращення”.
Дайте загальне заключення з використанням маркерів якісної оцінки.“Джон не проявляє ініціативу в освоєні навчального матеріалу. Виконує лише необхідні типові завдання (наприклад, самостійне читання). Джону необхідно долучатися до більш широкого кола навчальних активностей, наприклад, брати участь у читанні в парах”.
Тобто це зворотний зв’язок, який ви надаєте учню й батькам, щоби бачити, куди рухатися далі.
Наведіть конкретні приклади, що підтверджують це заключення. Опишіть наступні кроки для батьків та учнів.Особливості формувального оцінювання:
Досягнення поставлених цілей з допомогою короткої і вичерпної інструкції. В інструкції не повинно бути 10–15 кроків, лише 5–7 послідовних кроків, які дитина може виконати самостійно. Визначення рубрик для подальшого оцінювання. Нариклад, рубрика 1 – потрібно вжити таку-то кількість граматичного матеріалу. Рубрика 2 – підкреслити щось. Ви можете сказати, скільки балів має та чи інша рубрика. Якщо в учнів або батьків виникнуть запитання, ви зможете запитати: “До якої частини інструкції у вас є запитання?”. Можливість виправити помилки. Коли ми працюємо з дітьми над засвоєнням навчального матеріалу, то я відразу коментую й даю можливість виправляти помилки онлайн. Якісний зворотний зв’язок із допомогою інструментарію онлайн-програм або особистих усних чи письмових повідомлень.(зараз безплатна преміумверсія)
Переваги:
Є віконечка з повідомленнями. Учень пише мені повідомлення, а я йому даю відповідь (або я можу написати якесь зауваження). Можна через пошук за ключовими словами знайти вже готові запитання – проглянути їх і додати до своєї бібліотеки та працювати з ними. Є можливість відкрити не всі запитання. Можна перемішати варіанти відповідей – якщо вам потрібно, щоби діти самостійно їх виконували. Можна увімкнути або вимкнути оцінювання. Не ігноруйте авторизацію лише через Google, так учні зможуть зайти під своїми акаунтами й не писати придумані імена. Учитель може коментувати завдання. Учень може оцінити завдання. Ви можете на наступному уроці запитати, з чим пов’язаний дискомфорт, можливо, треба ще раз про це поговорити. Є варіант “Показати відповіді одразу” або ні – тоді учні мають можливість самі виправити помилку. Якщо формувальне оцінювання – краще давати можливість самостійно виправляти. “Обмеження в часі” – якщо у вас контрольна робота. Можна спланувати свою сесію – вказати, щоби завдання відкрилися для учнів у певний день о певній годині й так само закрились.Рекомендації:
Коли я працюю з учнями онлайн – відкриваю запитання поступово: відкрила завдання №1, учні опрацювали, я подивилася відповіді; тоді відкриваю запитання №2, перевірила, одразу дала зворотний зв’язок, відкрили наступне й так далі. Якщо це контрольна робота – не вганяйте учнів у суцільні тести. Давайте їм відкриті запитання, вони дадуть змогу якісніше їх оцінити.Переваги:
Коли мені треба перевірити, чи виконане домашнє завдання, я заводжу кілька тестів із посібника (не всі) в цю програму й ми граємо на початку уроку. Після того, як учні відповіли, їм не ставлять оцінки, вони бачать свій прогрес у вигляді балів. Хтось набрав 7000 балів, хтось набрав 8000 балів. Є конкуренція, але немає 12, 11 чи 10. Показуються відсотки – наприклад, 80% правильних відповідей і 20% неправильних. Є можливість додати електронну пошту батьків і написати їм повідомлення: “Добрий день, сьогодні ми використовували тему дієслово та його форми. Будь ласка, подивіться прогрес вашої дитини, клікнувши сюди”. Або щоби батьки звернули увагу на щось і, можливо, допомогли. Ви можете знайти Quizizz, який вам потрібен, через пошук за ключовими словами. Пошук дає завдання для різних класів. Ігри можна брати собі або переформувати так, як вам потрібно. Завдання можна давати учням через посилання. Це дає можливість їм самостійно практикуватися, ви не будете бачити результати. Наприклад, він запізнився на урок, а ви вже граєте в гру. Ви можете дати йому посилання, щоби він перейшов і пройшов цю гру в темпі, у якому він працює. Адже в погоні за швидкістю ми забуваємо, що кожен працює у своєму режимі, а перед екраном він тим паче змінюється. Інший варіант – play live (тобто грати онлайн), генерується код, який треба дати учням. Або скористатися іншим варіантом – це надати їм посилання на ваш урок. Наприклад, я хочу, щоби мої учні пройшли до 20 травня, натискаю “Поширити”, вказую посилання й потім буду бачити, як вони виконали завдання, й дам якісну оцінку.Переваги:
Дає можливість писати коментарі до оцінки. Добре для 11 класу в підготовці до ЗНО. Ви можете подивитися на теми, які хтось уже опрацював, створив завдання й поділився. Коли я хочу впевнитись, що учні подивились онлайн-курс і повторили, наприклад, дієслово, то беру навчальне відео і створюю за ним ту кількість запитань, яка мені потрібна. Ви берете відео з YouTube, вставляєте його в програму й можете його обрізати так, як вам потрібно. І тоді додати до нього необмежену кількість запитань. Можна налаштувати так, щоб учні не могли перемотати відео вперед. Тобто, вони не знають, на якій хвилині зупиниться відео і з’явиться ваше запитання.Власне висловлення з допомогою TED-ED lessons
Я відійшла від того, що просто даю тему висловлення. Я зараз шукаю на TED-ED lessons відео, яке мене цікавить, наприклад, роблю урок за цим відео й потім пишу проблемне запитання для теми власного висловлення. Тоді учні не хапаються за голову, кажучи, що не знають, про що писати.
Переваги:
Добре, якщо треба перевірити, як діти розуміють, наприклад, словничок за текстом або фразеологізми. Можете об’єднати дітей у групи, а можете дати індивідуальне змагання. Але це складно зараз, бо коли ви будете давати таке завдання на відстані, то, наприклад, правильну відповідь дасть один учень з чотирьох. Тож, можливо, вони почнуть сваритися, що треба швидше й тому подібне.Переваги:
Це теж гра, чого нам зараз не вистачає. Можна грати в командах.Дивіться також: Література за допомогою мемів: у київській школі в незвичний спосіб вчать давні твори
“Нова українська школа”
Публікація підготовлена за підтримки Представництва “Фонду Фрідріха Науманна за Свободу” в Україні. Фонд Фрідріха Науманна за Свободу – фонд ліберальної політики, що сприяє зміцненню свободи та гідності людини в усіх сферах суспільства.