Osvitanova.com.ua

Правова освіта потрібна всім дітям. І чим раніше вчителі та батьки допоможуть школярам розібратись в основних поняттях, тим простіше дітям буде розуміти суспільні процеси та соціалізовуватись. Проєкт “Дружня школа” має кілька рекомендацій, як пояснити школярам основні права.

Навіщо дітям розбиратись із громадянськими правами та обов’язками

На жаль, досі можна почути твердження, що спершу потрібно виконати свої обов’язки, а вже потім можна отримати право на щось. Це сприяє перекрученому розумінню концепцій прав людини і громадянина. Дорослим часто важко розібратись у різниці між цими типами прав. Що вже казати про дітей. Через це з дитинства є певна недовіра до прав — їх сприймають як привілей, який потрібно заслужити, адже такий посил чують і бачать вдома та школі. Тому дуже важливо пояснювати основоположні моменти — це допоможе вибудувати здорову систему цінностей та пріоритетів.

Також часто як аргумент наводять тезу: вивчення прав — недитяча справа, надто це все складно. Проте дітям важливо знати, що вони вже мають ряд механізмів, які гарантують захист та розвиток просто тому, що вони народились і живуть.

З чого почати розмову про права і обов'язки

Як завжди — з основних дефініцій. Спершу з’ясуйте, про чиї права та обов’язки ви будете говорити. Адже права людей і громадян — це різні речі. Права людини — однакові для всіх і даються кожному від народження. Вони не передбачають жодних обов’язків, хіба що не посягати на права інших людей. Права громадянина теж даються при народженні. “Набір” таких прав вже залежить від країни чи території, на якій народилась дитина. Саме ці права прямо пов’язані з обов’язками.

Починати вивчати з дітьми громадянські права і обов’язки українців найкраще з Конституції — там викладені базові положення, які стосуються всіх суспільних сфер. Уже під час вивчення Конституції можна пояснити різницю між правами й обов’язками. Там чітко видно, що тільки у деяких моментах права залежать від обов’язків за принципом: “Не виконав обов’язок — не отримуєш право на…”. Один із прикладів: людину можуть позбавити батьківських прав, якщо вона не виконує батьківські обов’язки.

Про те, з чого варто починати вивчати з дітьми права людини та громадянина розповів Артем Ксендзов, консультант суду Верховного Суду.

“Процес вивчення прав важливо починати з раннього віку. Базою мають бути пояснення про кордони власної і чужої свободи. Важливо, щоб дитина розуміла рамки допустимої поведінки і знала межі. Потрібно пояснювати незворотність наслідків порушення цих кордонів. І це лягає на плечі батьків та педагогів.

Навчання варто починати з актуального для самих дітей – їх правового статусу, закріпленого у Конституції України та Конвенції ООН про права дитини. Знайомити з такими поняттями, як: право на життя, на розвиток, на власне ім’я, право на освіту, свобода від дискримінації, повага до себе, свобода самовираження, право на доступ до інформації, захист від насильства та інше. Розуміння цих базових понять дозволить дітям відчути себе відповідальною частиною соціуму, навчить трактувати і вирішувати буденні ситуації за допомогою компромісу, дозволить виховати відповідальних та активних учасників громадянського суспільства.”

 

Тетяна Павліченко, журналістка проєкту “Дружня школа”

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Джерела:

Денисенко Лариса, Дзюбій Ольга “Права людини для дітей: посібник для вчителів та тренерів”

Компас: Посібник з освіти в області прав людини за участю молоді

Поширити у соц. мережах: