Osvitanova.com.ua

Про те, як навчити дітей апелювати до сильних аргументів.

Як навчити дітей уміло генерувати сильні аргументи? За допомогою постійної практики та успішного прикладу дорослих! Останнє грає вирішальну роль, адже неможливо навчитися логічно викладати думки, якщо звідусіль лунає: «Бо я так сказав/-ла» або «Я десь прочитав/-ла»...

Тож не варто недооцінювати роль аргументів у нашому житті. Якщо людина змалечку навчиться знаходити незаперечні підтвердження своїм словам – «Олімп» не за горами!

Що формують навички аргументації?

Здатність спілкуватися не тільки державною, але й іноземними мовами. Повагу до особистості, активну позицію та вміння домовлятися. Компетентність у сфері культури. Критичне мислення: реалізацію власних ідей, вирішення проблемних ситуацій тощо. Асертивні вміння: здатність людини не піддаватися впливу/маніпуляціям.

Як зробити аргументи переконливими? 

звертайтеся до першоджерел; використовуйте посилання на нормативні документи; посилайтеся на заяви або позицію авторитетних осіб/експертів; демонструйте наочні приклади, аксіоми та факти.

Які варіанти мовленнєвого оформлення аргументів?

Аргументом на користь моєї думки може бути те, що… Довести своє твердження я можу такими аргументами: по-перше, по-друге... Доказом цього може бути… Підтвердженням цього є… Спробую переконати вас такими аргументами… На користь своєї думки можу навести такі аргументи...

Метод «Прес»

Спершу висловіть свою думку («Я вважаю…»). Далі обґрунтуйте її («... тому, що ...»). Наступний етап – наведіть приклади («Наприклад...»). Не забувайте про висновки («Отже…»)!

Вправа «Чотири кути»

Для виконання цієї вправи школярам потрібно прочитати нижче наведені запитання та обрати один із варіантів відповіді: «так», «ні», «не знаю», «сумніваюся». Аргументація відповіді – обов’язкова!

Чи варто довіряти людям? Чи може технічний прогрес сприяти моральному розвитку людини? Інтернет – користь чи шкода? Чи справді для того, щоб досягти успіху, необхідно постійно обмінюватись інформацією з іншими?

Вправа «Сильна – слабка сторона»

Учням потрібно розподілити нижче наведені аргументи на два типи: сильні (переконливі) та слабкі (непереконливі). 

Бо я так думаю; це гарантовано Конституцією України; я знаю сам/-а, що мені робити; бо дорослі є прикладом для дітей; бо хочу; тому що ми всі різні; це моє життя; я так сказала; так зазначено в чинному українському правописі. 

Вправа «Розведення хмар»

Створіть хмаринку зі словами, які пишуться разом чи окремо. Діти мають аргументовано пояснити правильність написання слів. 

Хочете дізнатися більше про лайфхаки якісної аргументації на уроках української мови? Радимо переглянути виступ Людмили Ющенко в межах конференції «Українська мова та література: ідеї та досвід викладання». Це того варте! Адже спікерка – кандидатка філологічних наук та доцентка кафедри професійного розвитку педагогів «Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради».

 

Поширити у соц. мережах: