Про теорію навчання Девіда Колба та про те, як підвищити ефективність занять.
Чи знаєте ви, що допомагає вашим учням краще засвоювати навчальний матеріал? Звісно, ви обираєте для занять ті методи і прийоми, які, на вашу думку, є ефективними під час вивчення певних тем. Але чи дійсно вони підходять вашим учням? Ми не говоримо про те, що потрібно кардинально змінювати підхід до викладання! Ні. Може, варто його трішечки трансформувати?
Девід Колб – соціальний психолог із США, автор бестселлера «Експериментальне навчання. Експеримент як ресурс навчання для вдосконалення». Саме він зміг вивести комплексне бачення навчання через досвід. Колб вважав, що досвід та чотири «магічні» стилі навчання допомагають мозку людини будувати міцні нейронні зв’язки.
Психолог розробив спеціальний тест, за допомогою якого можна визначити стиль навчання, який підходитиме переважній більшості ваших вихованців.
Стилі навчання (за Девідом Колбом): мрійник, мислитель, прагматик, діяч.
Мрійник: поєднання споглядання та конкретного досвіду. Діти, схильні до цього стилю навчання, мають гарно розвинену уяву, з легкістю генерують креативні ідеї і часто намагаються подивитися на ситуацію під різними кутами. Ці діти часто зацікавлені міжлюдськими та особистісними аспектами.
Мислитель: мікс умоглядного спостереження та абстрактної концептуалізації. Діти, які належать до цього типу, для розуміння певної теми радше скористаються фактами та базовими поняттями, ніж задовольняться абстрактним і незрозумілим поясненням. Логіку власних ідей перевіряють не на практиці, а користуючися відомими аргументами, які дозволяють переконатися у правильності судження.
Прагматик: поєднання абстрактної концептуалізації та активного експериментування. Учні-прагматики при вирішенні складних питань не розглядають альтернативні варіанти, а обирають єдине правильне рішення. Звісно, те, яке є правильним на їхню думку. Частіше надають перевагу вирішенню суто технічних проблем, ніж міжособистісним чи соціальним справам.
Діяч: активне експериментування у поєднанні з конкретним досвідом. Діячі полюбляють проводити експерименти і отримувати корисний досвід. Іноді готові задля отримання досвіду йти на ризик. На відміну від мислителів, які можуть необмежену кількість разів перевіряти інформацію, діячі лінуються це робити. Часто вирішують проблеми інтуїтивно та імпульсивно. Вони бувають нетерплячими і настирливими.
Тест складається із 9 основних блоків із 4 варіантами відповідей (правильного чи неправильного варіанту відповіді немає, адже учень самостійно обирає те, що йому імпонує).
Запропоноване судження учень має оцінити від одного до чотирьох балів (біля кожного варіанту у порожньому квадратику треба поставити цифру):
1 бал – те, що підходить учневі найменше; 2 бали – те, що імпонує трохи більше; 3 бали – варіант, що майже повністю підходить; 4 бали – те, що подобається учню найбільше.УВАГА! Ми додаємо таблицю із тестом Колба, яку можна роздрукувати та використати для визначення ефективного стилю навчання для ваших учнів.
Для визначення результатів тесту потрібно скористатися спеціальною таблицею та системою координат.
Примітка. Буває й так, що «паперовий змій» не дає чіткого уявлення про те, який стиль навчання був би ефективним для дитини. Це відбувається тоді, коли чотирикутник розташований майже по центру системи координат. Такий результат вказує на те, що учню підійде збалансований стиль навчання: з використанням наочності (спостереження і рефлексія), практики, абстрактних міркувань та закріплення досвіду.
Сподіваємося, вам сподобається тест Девіда Колба. Адже такий підхід дозволить урізноманітнити навчання та знайти нові цікаві методи викладання.