Як пояснити дітям, що таке логіка і навіщо вона їм. Побудова логічних ланцюжків

Логічне мислення – важлива складова не тільки навчання, а й повсякденного життя. Розвивати і тренувати логіку потрібно, щоб мислити несуперечливо і послідовно. Проєкт “Дружня школа” пропонує кілька вправ, які допоможуть пояснити дітям, що таке логіка і як її застосовувати.

Щоб пояснити дітям, що таке логіка, найпростіше – провести аналогію із суперсилами, які може натренувати кожен. Для учнів початкової школи можна почати з таких варіантів:

  • Побудова причинно-наслідкових зв’язків – це вміння бачити майбутнє і минуле. Приклад: падає дощ – утворяться калабані. І у зворотному напрямку: на вулиці калабані, бо впав дощ. Це найкоротший логічний ланцюжок, можна пробувати прогнозувати далі із запитаннями: “Чому калабані утворились саме тут?” – “Через яму” – “Як на дорозі виникла яма?”. По ходу можна пояснити, що таке гіпотеза і прогноз. Показати взаємозалежність першого і останнього пунктів ланцюжка.
  • Пошук зайвого, видове і типове узагальнення – це суперзір. Для пошуку зайвого можна запропонувати ряд ссавців із пташкою або перелік чисел із певним алгоритмом збільшення\зменшення (можна використати періодичність Фібоначчі) і одним зайвим числом, яке випадає з ряду. Коли учень знайде зайве, запитати, як саме він це зробив. Видове і типове узагальнення пояснюються через вправи на групування предметів. Приклад: назвати групи предметів, які можна побачити навколо (олівці, зошити, ручки – канцелярія; парти, шафи, стільці – меблі).

Ці дві “суперсили” допоможуть натренувати навички, необхідні для засвоєння понять дедукції та індукції.

Якщо діти засвоїли ці принципи, можна переходити до складніших задач:

1. Школярки Тетяна, Настя, Юля і Аня піклувалися про природу, саджаючи дерева. Хтось із них садив яблуні, хтось – груші, хтось – вишні, хтось – сливи. Які дерева висаджувала кожна з дівчат, якщо Настя не саджала сливи, яблуні та груші, Юля не саджала яблуні та груші, а Тетяна – не саджала яблуні?

2. Гра “Головне та другорядне”

Мета: Навчитися ціле поняття розкладати на компоненти та визначати пріоритети.

Хід вправи: Учитель називає поняття та формулює, з чого воно складається. Учні мають обрати з кількох слів одне чи два, без яких поняття втрачає сенс, не може існувати. Наприклад:

  • Гра – гравці, штраф, карти, правила, доміно;
  • Війна – гармати, літаки, бій, солдати, командування;
  • Юність – любов, зростання, підліток, сварки, вибір;
  • Чоботи – каблук, підошва, шнурки, застібка, халява;
  • Сарай – стіни, стеля, тварини, сіно, коні;
  • Дорога – асфальт, світлофор, рух, автомобілі, пішоходи.

 

Тетяна Павліченко, журналістка проєкту “Дружня школа”, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: автор – Kuanish Reymbaev, Unsplash

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.