Володимир Співаковський: Навіщо в школі ставити оцінки?

Навіщо в школі ставити оцінки? Адже вони так травмують дітей, часто неадекватні, заважають жити, і взагалі без них набагато легше.

Тут така справа.

1. На жаль, оцінки не мають мотивувального значення, але це тільки для слабких і середніх учнів, і зрозуміло чому: їм нема чим пишатися.

А ось для успішних і відмінників вони дуже навіть важливі. Тому що без порівняльних оцінок відмінники втрачають мотивацію. Вони кажуть: тепер немає сенсу старатися.

Хоча, якщо відмінники нікому не потрібні, то й добре.

2. До речі, а як виховувати в дітях таку якість, як лідерство? Перед ким вони повинні лідирувати? Хоча, якщо такого завдання з лідерами немає, то може і не треба.

Все залежить від цілей навчання і цілей країни

3. Вважається, що школа готує дітей до майбутнього. А в майбутньому цих дітей чекає конкуренція в бізнесі і за право зайняти якусь посаду в кар'єрі.

Адже в бізнесі ейчари безжально порівнюють людей за різними параметрами і вибирають найкращих. Але якщо з дитинства не культивувати конкурентне середовище, то як діти підготуються до цього в дорослому житті?

4. Навіщо оцінки скасовуються? Відповідь: з метою зменшення у дітей стресів, щоб навчання було тільки задоволенням, не напружувало, і щоб ходити в школу без будь-якої відповідальності. В принципі, теж варіант. Просто без прагнення до цілей-оцінок якість знань у школярів знижується.

5. Все залежить від цілей навчання і цілей країни. Американці схиблені на шкільній змагальності. За підсумками оцінок переводять дітей в спеціальні класи — вище або нижче рівнем. І ця країна передова в усьому.

А якщо в школу ходити тільки для проведення часу, то такі країни теж є. І у них нічого хорошого.

Тобто, тут або старатися, прагнути і досягати, або жити спокійно і щасливо, але на середньому рівні. Втім, обидва ці варіанти гарні, тому я і почав цей пункт з амбіцій батьків.

6. Уявіть, що в спорті всі бігають і стрибають тільки на інтерес, без лідерства, без чемпіонства, без місць, без бажання стати першим, без голів, очок, секунд. Що це буде за спорт?

7. Питають, чи можна обійтися без оцінок? Звісно так. Просто результати будуть інші. Слабші.

Навіть у Фінляндії, на яку так часто посилаються, через 20 років їх реформи освіти, побачили тих випускників, яким зараз 30−40 років, і… зрозуміли, що з безоцінюванням трохи промахнулися.

8. Найсильніші й найсерйозні школи в світі — жорсткі, з вибуванням слабких учнів. Але це влаштовує не всіх батьків.

Тому школи можуть бути різні: і серйозні і не дуже.

Все залежить від того, навіщо ви посилаєте дитину в школу: щоб вона там просто приємно проводила час, чи щоб працею і зусиллями добивалася в житті висот.