Контрольна робота – це невід’ємна частина шкільного життя. Адже саме вона дозволяє вчителю отримати від учнів зворотній зв’язок, скоригувати і спрямувати їхні зусилля у правильне русло, надати допомогу тому, кому вона необхідна. Попри це, далеко не всі люблять контрольні. Бо учні часто асоціюють їх із напруженою підготовкою, витраченими нервами та неабияким хвилюванням під час очікування результатів. Та і вчителю доводиться докладати чималих зусиль і витрачати дорогоцінний час для того, щоб створити якісні та цікаві завдання, а тим більше – перевірити учнівські роботи.

Для успішного проведення контрольної потрібно зацікавити нею школярів, знайти оригінальні способи та прийоми подання інформації. Адже саме така робота додасть барв шкільній повсякденності та покаже дітям, що навчання справді корисне та різноманітне. Крім того, зробити цікавою можна будь-яку з форм контрольної роботи. Головне – додати до процесу створення завдань трохи креативності, дрібку гумору та сміливість і спробувати щось дійсно нове.

Ефективний контроль – запорука успіху

Головне завдання контрольної роботи – не просто визначати рівень знань і ступінь засвоєння матеріалу, а розширювати, поглиблювати та вдосконалювати знання і компетентності дітей, розвивати їхні інтереси. Якісна контрольна та об’єктивна оцінка її результатів дозволяють мотивувати учня, допомогти йому побачити прогалини у вивченому матеріалі, привчають до розуміння відповідальності за власні дії чи бездіяльність. Контрольна робота є чітко регламентованою складовою навчального процесу і має відповідати певним умовам:

  • Індивідуальний характер (учитель має перевірити знання кожного учня і дати їм об’єктивну оцінку, враховуючи індивідуальні особливості дитини).
  • Тематична спрямованість (контроль повинен мати чіткий та зрозумілий зв’язок із навчальним матеріалом).
  • Диференційований підхід (необхідно враховувати вікові, психологічні, соціальні та інші особливості дітей).
  • Об’єктивність та єдині умови оцінювання.
  • Всебічність (контроль має охоплювати зміст основних розділів навчальної програми, а також поєднувати перевірку теоретичних знаннь і сформованих компетентностей дітей).

Ідеї цікавих контрольних робіт

Усні та письмові опитування

Переваги. Контрольна робота у вигляді коротких або розгорнутих відповідей на запитання – це традиційна і випробувана часом форма перевірки знань учнів. Вона дійсно універсальна і підходить для більшості предметів.

Недоліки. Діти звикли відповідати на типові запитання, а це часто мотивує їх до бездумного списування. Крім того, нерідко такі завдання передбачають роботу дитини на рівні репродукції, тобто простого відтворення інформації, зводячи до мінімуму можливості для творчості.

                                                             

Ідея. Головне у таких завданнях – показати, що учням треба думати, шукати різні варіанти вирішення проблеми і подання інформації. Так, школярі молодших класів можуть давати відповіді на запитання у вигляді малюнків чи смайликів із коротким поясненням. Учням середньої та старшої школи можна запропонувати виконати завдання, вигадуючи коротенькі історії про питання, яке розглядається, або малювати відповіді. Крім того, школярі мають висловлювати власну думку щодо проблемного питання.

Тестування

Переваги. За останнє десятиліття тести стали невід’ємною частиною навчального процесу. І це сталося не лише тому, що вчителі готують учнів до складання ЗНО. Адже така форма перевірки знань дозволяє зберегти час вчителя та учнів. Крім того, використовуючи  інформаційні технології, створювати завдання, проходити тестування, а також аналізувати його результати можна в режимі реального часу. І це не все! Ще більше про переваги тестів ви можете дізнатися з тематичної статті.

Недоліки. Чимало вчителів вважають, що тести привчають дітей до стандартизації та однозначності (з вибором апріорі правильної відповіді), яка мало пов’язана зі справжнім життям. Крім того, тести можуть обмежувати творчі здібності дітей, навчаючи їх мислити регламентовано.

Ідея. Тести можуть бути не лише ефективною, але й цікавою формою контролю, яка урізноманітнює навчальний процес. Вони чудово перевіряють знання фактів, тренують увагу дітей, а головне – розвивають логічне мислення. Щоб тестування було максимально ефективним, йому треба додати наочності. Наприклад, можна наповнити завдання яскравими або жартівливими зображеннями чи мемами. Крім того, оживити їх легко незвичайними запитаннями, ребусами, фразеологізмами тощо. Саме для реалізації ваших ідей на сайті Освітнього проекту «На Урок» відкрито безкоштовний сервіс для створення тестів.

Творчі завдання

Переваги. Діти полюбляють творчі завдання, адже вони дозволяють пофантазувати, виявити креативність і показати вчителю, що у школярів є власна думка. Головна перевага творчих завдань – демонстрація того, що навчання пов’язане із життям та інтересами дитини.

Недоліки. Педагоги нерідко вважають, що такі завдання не завжди дозволяють перевірити реальний рівень знань учня з певної теми. Крім того, роботу дітей важче оцінювати, адже інколи геніальний сюжет може геть не мати зв’язку з фактичним матеріалом.

                                                                 

Ідея. Замість проведення звичайної письмової контрольної роботи запропонуйте дітям виявити свої творчі здібності. Дайте їм завдання написати листа, який би, безпосередньо стосуючись навчального матеріалу, дозволяв дитині відчути особисту причетність до питань, які розглядалися на уроках.

Так, на уроці історії в шостому класі, можна запропонувати дітям написати листа від імені грека часів Античності до його сучасника з Риму (чи навпаки). Висловлюючи свою думку, діти мають спиратися на опрацьований матеріал. А от форму подачі, спрямування та характер такої творчої роботи учень може обрати самостійно. Виконання завдання допоможе дітям не просто запам’ятати кілька дат, визначень та історичних постатей, а зрозуміти картину тогочасного суспільного ладу та місця простої людини в ньому.

Робота над проектами

Переваги. Проектна робота у школі стає все більш популярною. Адже виконання групових та індивідуальних завдань дозволяє дітям реалізувати свій творчий потенціал, створюючи власний інтелектуальний продукт. Саме так школярі можуть зрозуміти прикладний характер шкільного навчання.

Недоліки. У групових проектах важко об’єктивно оцінити зусилля конкретної дитини. Крім того, часто надзвичайно креативний та якісний проект виявляється надто відірваним від головного завдання контрольної роботи – перевірки знань учнів.

                                                     

Ідея. Втілення такого проекту варто пов’язати із застосуванням мультимедійних технологій у навчанні. Так, можна запропонувати дітям здійснити проектне дослідження життя і творчості українських поетів-романтиків. Учням необхідно розглянути суть цього літературного напряму, його принципи та особливості; вивчити біографії провідних представників та охарактеризувати їхню творчість.

Крім того, варто застосувати мультимедійні технології (створити презентацію, зняти на відео фрагмент окремого твору тощо). Виконуючи таку контрольну, діти здобудуть корисний досвід командної дослідницької роботи, вони зрозуміють, що можуть створювати оригінальний інтелектуальний продукт. А що найголовніше – опрацьований матеріал неодмінно надовго запам’ятаються.

Драматургія

Переваги. Контрольну роботу можна провести у формі п’єси, короткометражного ігрового фільму чи лялькової вистави. І це стосується не лише навчальних предметів гуманітарного спрямування. Адже кожна дисципліна базується на взаємодії людей, на суспільній важливості знань певної галузі.

Недоліки. Організація такої контрольної роботи потребує значних зусиль, не всіх школярів легко цим зацікавити, досить складно справедливо оцінити рівень знань та зусилля конкретного учасника.

Ідея. Для організації контрольної роботи з фізики можна організувати і поставити виставу про винайдення певними науковцями (наприклад, давньогрецькими) фізичних законів із проведенням експериментів та розв’язуванням задач. Така форма роботи неодмінно зацікавить дітей, вони зрозуміють суть та важливість теми, яка вивчається. Крім того, школярі будуть тренувати вміння виступати публічно, розвиватимуть ораторські навички, тренуватимуть пам’ять та увагу.

Ігрова форма

Переваги. Ігри – це дієвий засіб зацікавлення дітей навчальним матеріалом. Школярі можуть розслабитися, сприймаючи перевірку знань за частину гри. Вікторини, дебати, конкурси – це цікаві та досить дієві прийоми проведення якісної контрольної роботи.

Недоліки. Не завжди школярів легко налаштувати на серйозність. Також ігрову форму непросто реалізувати у класі, адже не всі діти зможуть рівноцінно продемонструвати рівень своєї підготовки.

                                             

Ідея. Можна провести контрольну роботу з математики або  будь-якого іншого предмету в формі телевізійного шоу (аналогії з «Найрозумнішим», «Що? Де? Коли?» тощо). Школярів можна об’єднати у команди чи залучити до гри індивідуально. Наприклад, в одному турі братимуть участь одночасно три учні. Вони можуть отримати по 5 завдань (у вигляді тестів, задач чи коротких відкритих запитань). Після завершення всіх раундів, склад учасників змінюється. Для того, щоб усі змогли продемонструвати свої знання, учні, які не є активними учасниками гри, можуть ставити додаткові запитання та відповідати замість гравців.

Такі контрольні роботи неодмінно додадуть школярам мотивації до навчання та сповнять шкільні будні новими барвами. Звичайно ж така форма роботи більше підходить для молодшої та середньої школи, адже саме тут формується ставлення дитини до навчання. Але й старшокласники, які зазвичай сконцентровані на підготовці до ЗНО, неодмінно оцінять цікаві та креативні контрольні роботи.

І варто пам’ятати про головне: такі форми роботи можна легко та ефективно поєднувати. Наприклад, драматургія може стати основою мультимедійного проекту, а для проведення цікавої гри чи вікторини варто створити цікаві та креативні тести. Лише спробуйте! Вам неодмінно сподобається.