Акцент на науці та техніці допомагає готувати менеджерів, або Трохи про STEAM-освіту

Щодня ми чуємо нарікання на нашу систему середньої освіти.

Незважаючи на певні досягнення у напрямку її реформування, проблем в галузі більше, ніж достатньо.

На мою думку, головна з них полягає в тому, що нинішня система освіти побудована переважно на особистому інтересі дитини.

Персональні тести, контрольні та самостійні роботи – все це стимулює школяра навчатись ізольовано від інших членів колективу. Командна співпраця на системній основі у сьогоднішніх школах майже відсутня.

Однак, як свідчить практика, часто робота в групах є набагато ефективнішою та кориснішою, ніж самостійна.

Сьогодні більшість сучасних професій так чи інакше пов’язані з груповою роботою. Сучасний бізнес повністю відходить від старих "догм", на перший план виходить командна робота, особиста роль в команді та спільна відповідальність за кінцевий результат.

Яким чином дитина може адаптуватись до таких умов, якщо весь процес навчання фактично був побудований на індивідуальній роботі?

Ключ для розв'язання цієї системної проблеми – запровадження в школах STEAM-навчання.

Абревіатура STEАM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія), Mathematics (Математика) та Arts (Мистецтво). Саме ці напрями лежать в основі даної методики.

При цьому дані дисципліни вивчаються не окремо, як ми звикли в рамках системи освіти, що існує, а у комплексі.

Значну роль в STEAM грає й практичне застосування отриманих знань. Дитина не просто знайомиться з новими напрямами розвитку точних наук чи інженерії, а й вчиться реалізовувати вивчене на практиці.

Передусім, при такому підході на перший план виходить не сума отриманих учнем знань, а отримання реального розуміння того, як працюють ті чи інші процеси.

Зазвичай це розуміння приходить під час реалізації так званого "навчального завдання". А враховуючи його масштаб (наприклад будівництво навчальної метеостанції) вирішити його в більш-менш розумні строки можна лише при роботі в групі.

Однією з топових робочих спеціальностей на ринку праці сьогодні є проджект-менеджмент. Наприклад, в IT-сфері управління проектами охоплює керування завданнями по встановленню обладнання та модернізації мереж, розробці програмного забезпечення, постачанню комплексів апаратного обладнання та ІТ-послуг.

Без керівництва професійного проектного менеджера будь-який проект може бути зірваний, що означатиме збитки для компанії.

Цікаво, що за даними недавнього опитування проекту UNIT Citizen, технічні навички стоять на третьому місці в списку професійних якостей, що нинішні продакт-менеджери хотіли б в собі розвинути.

Водночас, soft skills та вміння комунікувати з командою – на першому місці за важливістю в списку топових навичок.

Надзвичайно важливим в аспекті реформування системи освіти та актуальності шкільного навчання є те, що саме командна робота і дозволяє виховати в учнях навички проджект-менеджменту. Адже це їхні перші масштабні спільні проекти.

І тут все відбувається як у звичайному житті. Під час роботи викристалізовується лідер групи, а кожен інший її учасник знаходить собі своєрідну "соціальну роль".

Візьмемо, як приклад, створення системи "розумного будинку". Для його реалізації у STEAM-класі формується команда з учнів.

Вже під час перших спільних кроків, кожен з них може зрозуміти свою роль.

Наприклад, один з них вміє гарно говорити і не боїться публіки – він може бути "спікером" проекту та презентувати його фінальні результати.

Інший учасник може мати хист до програмування, він візьме на себе роль "програміста" проекту.

Ще хтось, кому цікава біологія та географія, допоможе правильно налаштувати різноманітні датчики "програмісту".

Інші ж діти, які тяжіють до творчості, займатимуться проектуванням та дизайном пристрою, що керуватиме "розумним будинком".

Цікавим може бути використання STEAM-підходу й під час уроків історії. Навчальне завдання може полягати у створенні театральної виставки-реконструкції певної битви.

І знову ж таки, без роботи в команді тут ніяк не обійтися. Адже комусь потрібно буде зшити костюми, написати сценарій, зіграти ролі певних персонажів.

До завдання можна також додати необхідність знімання відео, або друку певних елементів для вистави на 3D-принтері.

Сучасне молоде покоління вже неможливо уявити без активного використання мобільних пристроїв та інтернету.

Сьогодні перед вчителями стоїть важливе завдання впроваджувати знайомі учням технології в освітній процес. Це дозволяє не лише зробити навчання цікавим, а й відкриває безліч нових можливостей.

В ідеалі, на базі школи може працювати STEAM-лабораторія – їх вже активно впроваджують найпрогресивніші навчальні заходи в цілому ряді регіонів.

Йдеться не просто про окреме приміщення або кабінет з технікою. Такі лабораторії можуть складатися с декількох блоків в різних аудиторіях школи, а також відео та фотостудії для виготовлення навчального контенту.

А де ж в цій всій конструкції вчитель?

Його роль стає більш глобальною, ніж викладач теоретичного матеріалу. Він стає своєрідним ментором учнів та всіляко допомагає їм виконати конкретне практичне навчальне завдання, передаючи при цьому й теоретичні знання.

В ідеалі, вчитель має стати ще одним надійним членом команди школярів, що має поліпшити взаємодію педагогів та учнів, та зробити нашу освіту більш корисною та цікавою – а ми всі беззаперечно маємо цього прагнути заради майбутнього наших дітей.