Добірка сталих виразів, які з гумором нагадують про важливі епізоди навчання у школі.

Погодьтеся, що шкільне життя – це етап, коли кожна людина переживає надзвичайні емоції. Навчання і робота у школі сповнені великою кількістю кумедних та драматичних епізодів, несподіваних ситуацій і переживань. І всі вони стосуються і вчителів, і учнів. Адже шкільне життя – це не лише уроки та перерви. Особливо для вчителя, який, без перебільшення, присвячує школі своє власне життя.

А ви не помічали, що фразеологізми можуть чудово ілюструвати різні епізоди навчального процесу? Адже сталі вирази поєднують дотепність і глибину думки, допомагають лаконічно та змістовно передавати великі обсяги інформації, розвивають фантазію та креативність. Крім того, вивчення фразеологізмів є невід’ємною складовою підготовки школярів до ЗНО. Тож ми обрали 10 виразів, які дотепно описують шкільне життя.

Ані рудої миші

Фразеологізм означає, що у певному місці нікого немає, там геть безлюдно. Його синонім – «ні билини».

Це траплялося хоч раз із кожним вчителем: ви заходите до класу, а там порожньо. Хвилинна радість від неочікуваного відпочинку змінюється логічним запитанням: де ж усі? А вони можуть бути де завгодно: у черзі за пиріжками, на вулиці чи навіть у кіно. Що робити? Знайти та повернути! Ще не вистачало, щоб клас, у якому ані рудої миші, побачив директор.

Бачити смаленого вовка

Вираз описує людину, яка вже потрапляла в небезпечні ситуації, вона має певний досвід. Синоніми фразеологізму – «стріляний горобець», «бита голова», «битий жак».

 

Два слова. Батьківські збори. Саме вони додають нових переживань до і так напруженого життя вчителя. Особливо, якщо у педагога є причини поговорити з батьками про щось не надто приємне. Наприклад, про оцінки чи поведінку їхніх чад. Та справжній вчитель щораз бачить смаленого вовка на педраді. Тож хвилювання – це не про класного керівника!

Бити лихом об землю

Такий сталий вираз дає зрозуміти, що людині не потрібно зважати на сумні обставини, не слід журитися. Його синоніми – «тримати хвіст бубликом», «не занепадати духом».

 

А у вас були ситуації, коли старанна і працьовита дитина приходить, ледь стримуючи сльози? Вона не посіла призового місця на олімпіаді чи, перенервувавшись, наробила помилок у контрольній. І здається, що це – повна катастрофа: золотої медалі вже не бачити, а навчання йде шкереберть. Та всі ми знаємо, що треба просто вдарити лихом об землю, глибоко вдихнути і працювати далі. Еге ж?

Вавилонське стовпотворіння

Фразеологізм означає, що в цей момент відбувається метушня, безладдя, галас. Його синонім – «все догори дриґом».

 

Шкільний дзвоник – це такий собі ключ від скриньки Пандори. Бо ж коли закінчується урок, діти, (незалежно від віку) починають бігати, кричати та співати. Вони накопичили купу енергії і намагаються її вивільнити. Та кожен вчитель знає, що впоратися з цим Вавилонським стовпотворінням може лише той-таки дзвоник на урок. Як кажуть, з журбою радість обнялась.

Вилами по воді писано

Кажучи цю фразу, ми підкреслюємо, що не знаємо, як і коли буде вирішено питання. Синонім виразу – «бабця надвоє ворожила».

У вас є учні, які можуть кілька тижнів не приносити реферати, обіцяючи добре підготуватися наступного разу? Вони справжні майстри відмовок та вигадування «реальних» історій. Але і поганих оцінок вони бояться як чорт ладану. Та ось добігає кінця семестр і діти питають: «А я отримаю десять балів із вашого предмета»? Ну що ж тут сказати, як не «вилами по воді писано».

Вискочити як Пилип із конопель

Такий сталий вираз показує, що щось трапляється зненацька, недоречно. Синоніми – «ні пришити, ні прилатати», «ні в тин, ні в ворота», «вискочити як козак з маку».

Уявіть, що ви просто ідеально провели урок: діти були активними, відповідали на всі запитання, сміялися з кожного жарту і мему. Після перерви у вас є вікно, яке можна провести у їдальні, насолоджуючись смачними наїдками, чи піти до бібліотеки і провести час, читаючи улюблену енциклопедію. Та ось, виходячи з класу, ви помічаєте колегу, який вискакує як Пилип з конопель і просить провести урок у його класі. І що тут скажеш?

Гріти чуба

Цей фразеологізм означає, що людина виконує важку роботу, докладає великих зусиль. Синоніми – «мозолити руки», «обливатися потом», рвати жили», «тягти лямку».

Списування. Одне слово, але скільки змісту. Воно було в усі часи, а кожен метод боротьби з ним породжував усе нові способи полегшення життя лінькуватих учнів. І кожен суворий вчитель гадає, що його учні ніколи не шахраюють. А от просто спробуйте вдати, що не слідкуєте за учнями чи вийдіть під час контрольної. І будьте впевнені, що дехто з дітей у цей час буде гріти чуба, шукаючи правильні відповіді.

Не бачити лісу за деревами

Цей фразеологізм означає, що хтось не помічає головного. Синонім – «не бачити за дубом лісу».

Такі ситуації траплялися з більшістю педагогів: ви прагнете розрядити атмосферу, жартуєте, розповідаєте дійсно цікаві історії з життя. І що найголовніше – вдало пов’язуєте це з вивченням навчального матеріалу. Та діти сприймають лише жарти чи історії, не помічаючи лісу за деревами. От і виходить, що замість знань про період «застою», школярі пам’ятають лише анекдоти про Брежнєва.

Хома невірний

Фразеологізм вказує на людину, яка в усьому сумнівається, нікому не вірить. Синонім – «стояти на розпутті».

А вам доводилось знати учнів, які постійно сумніваються у кожному вимовленому слові? І якби вони лише прагнули розібратися у проблемі чи дізнатися більше фактів. Нерідко ж такими юними «цензорами» керує бажання пограти з нервами вчителя чи знайти помилку в його словах. Тож і переконати такого Хому невірного складніше, ніж пройти сертифікацію.

Як мокре горить

Цей вираз означає – дуже повільно, ледве-ледве. Синонім – «як черепаха».

Кожен вчитель-початківець (і не лише він) знає, що заповнення журналу є подвигом, аж ніяк не меншим за досягнення славнозвісного Геракла. Скільки ж сил, енергії та часу потрібно витратити, щоб виставити всі оцінки, щоб записати кожну тему. А якщо ви ще й класний керівник… От і виникають звабливі думки відкласти це заняття на кінець семестру, займаючись документацією, як мокре горить. Та це залишиться нашим маленьким секретом.

А ви використовуєте фразеологізми в педагогічній роботі? Адже саме вони допомагають розрядити атмосферу в класі, дарують позитивні емоції та змушують замислитись. А роздуми – це основа навчання!