Osvitanova.com.ua

В Європі шкільні програми впроваджують практичні методи навчання замість надмірно теоретичних, а також інновативні курси та віртуальну реальность   

DEPOSITPHOTOS

Європа експериментує в освіті. У школі можна вчитися граючись. Без стресів за погану оцінку. Можна пізнавати світ за допомогою віртуальної реальності. А на екзамені — замість тестів та задач — шукати інновативні рішення реальних проблем. Також європейці впроваджують різні способи попередження знущань одних учнів над іншими.

Руслан Мініч, аналітик Інтерньюз-Україна, проаналізував для Громадського, як європейці експерементують в освіті та яких успіхів уже досягли. Стаття підготовлена в межах проекту Представництва ЄС в Україні.

Звуковий редактор та віртуальна реальність на уроці

Використовувати віртуальну реальність, щоб показати взаємозв’язок між енергією, фінансуванням і навколишнім середовищем — еко-віртуальне середовище — вчать у школах Великої Британії. Учні отримують острів, енергетичні потреби якого постійно зростають. Вони розподіляють між собою обов'язки, щоб створити енергетичну мережу. Кожне їхнє рішення впливає на задоволення енергетичних потреб, фінанси й навколишнє середовище в режимі реального часу. Дослідження демонструють, що учні показують кращі результати, коли комунікують лише під час виконання завдань у віртуальній реальності без додаткових дискусій у класі.

В Іспанії вчителі в межах проекту Historia Do Dia можуть створювати мультимедійні історії для ілюстрування матеріалу під час уроку. Учні також можуть створювати власні історії та записувати подкасти для інших дітей.

У Греції створено проект «Чи можна побачити звук?» Він допомагає дітям розвинути креативний потенціал. Завдяки комп’ютерній програмі запису та редагування звуку, учні можуть вивчати музику, фізику та математику.

Технології кожному школяру

В одній зі шкіл Італії закупили й роздали iPad-и учням початкової школи. Вони можуть користуватись ними як у класі, так і вдома.

Натомість у Франції з вересня 2018 року більше не можна користуватись у школах мобільними телефонами, навіть під час перерви. Вони відволікають увагу під час уроків і заважають спілкуванню учнів між собою на перервах. Дослідження Лондонської школи економіки та політики свідчить, що заборона мобільних у школах покращує результати учнів на тестуваннях.

Уміння користуватися сучасними технологіями надає безліч кар’єрних та фінансових можливостей, тоді як відсутність таких навичок є суттєвим бар'єром. Європейські країни-лідери в застосуванні комп’ютерних технологій у школах — це Данія, Нідерланди й Норвегія.

Шкільні комп’ютери використовують для виконання групових і домашніх завдань. Учні скачують матеріали зі шкільного веб-сайту та завантажують їх на цей сайт. Спілкуються у чаті. Цифрові технології допомагають у вивченні іноземних мов або математики. Дедалі частіше впроваджують рольове моделювання.

Цифрові технології для вчителів

Від 2010 року вчителі у Франції можуть пройти сертифікатну програму із застосування цифрових технологій та інтернету з педагогічною метою. Їх навчають, як використовувати технології для проведення досліджень, організації роботи в групах, спілкування учнів, а також для покращення оцінювання.

А в Ірландії змогли поєднати креативність і математику. Тут створили сайт, де вчителі можуть знайти плани уроків з креативним і простим поясненням математики. Також автори прагнуть показати, як її можна застосовувати в реальному житті.

Учні молодшої школи із планшетами у перші дні навчання у місті Снек, північні Нідерланди, 21 серпня 2013 року. З 2012 року деякі школи у Нідерландах розпочалися з так званого курсу «освіта нового часу» — програми, в якій використання iPad грає важливу роль. Діти навчаються, граючи, отримуючи навички, які будуть корисні для них у майбутньому   

EPA/CATRINUS VAN DER VEEN

Креативне розв'язання реальних проблем — завдання на екзамені

В Європі також розвивають креативність дітей. Для цього в Естонії деякі уроки проводять на вулиці. А в Данії впроваджують міждисциплінарні проекти замість традиційних екзаменів у середній школі. З понеділка по п’ятницю учні мають знайти інновативні розв'язання реальних проблем. Для цього вони можуть використовувати будь-які матеріали й технології.

Національна стратегія інновацій Данії від 2012 року сприяє розвитку підприємницьких навичок у школі. Для цього в шкільні програми впроваджують практичні методи навчання замість надмірно теоретичних, а також інновативні курси. Учні повинні розуміти, як застосовувати знання в реальному житті.

Фінляндія: діти мають гратися

У фінських школах немає стандартизованих тестів. Їх тут складають лише один раз після закінчення школи, якщо учні хочуть вступити до вишів.

«Ми навчаємо дітей як вчитися, а не як складати тест», — каже співробітник міністерства освіти Пасі Сальберг. Хоча учні добровільно можуть вирішити скласти екзамен із цікавості — з шостого класу.

Учителям виділяють більше часу для підготовки програми й уроків, ніж, наприклад, у США чи сусідній Норвегії. У Фінляндії також довші перерви. Уроки проводять на відкритому повітрі у формі гри. Діти навчаються граючись. Навіть узимку. Домашки — мінімум.

Якщо діти неуспішні, їх не залишають на повторний рік навчання. Така практика веде до навішування негативних ярликів. Натомість учителі інтенсивніше займаються з такими дітьми.

Діти з інвалідністю навчаються разом з іншими в одних класах. Для мігрантів є «підготовчі класи», де вони вивчають предмети в мультикультурному середовищі, щоб не відставати від однолітків, поки вони вивчають державну мову.

Узагалі, фіни шукають окремий та індивідуальний підхід до кожного учня. Якщо один метод не діє, використовують інший. Також тут невеликі класи, а отже є час для кожного. Під час лабораторних — усім вистачає устаткування й матеріалів.

Окрім класичних предметів, дітей учать музиці, мистецтву, кулінарії, роботі на металах й обробці тканин. Так вони виховують у собі повагу до професій, пов’язаних з роботою руками, а також вивчають математику й природознавство.

Контроль з боку міністерств чи держави мінімальний. Тут довіряють викладачам. Кожен створює власну програму. На рівні держави є лише загальне керівництво, а не детальні програми.

У результаті у Фінляндії найкращі показники в читанні, математиці й природознавстві, за оцінкою PISA. Це міжнародне дослідження, координоване Організацією економічного співробітництва та розвитку.

Перший день навчання після літніх канікул у початковій школі в Мадриді, Іспанія, 7 вересня 2018 року. Навчальний рік в Іспанії починається з 6 по 12 вересня, залежно від регіону   

EPA-EFE/FERNANDO ALVARADO

Що робити з цькуванням у школах?

У Норвегії встановили протокол для вчителів на випадок цькування учнів. Вони окремо розмовляють з жертвами та забіяками, проводять конференції із їхніми батьками та створюють індивідуальний план роботи з ними. Така програма показала зменшення рівня цькування в Норвегії.

В Іспанії вчителі щороку розробляють матеріали попередження цькування. Вони відповідно змінюють навчальні програми, часто дають групові завдання.

У Британії роблять акцент на підтримку жертв однокласниками. Учні проводять зустрічі, де обговорюють вирішення проблеми цькування.

А у Фінляндії поєднують зміни до навчальної програми, щоб виховувати емпатію та захисну поведінку із зустрічами з учасниками конфлікту. Цей метод виявився справді ефективним — рівень цькування зменшився на 15-20 відсотків.

Поширити у соц. мережах: