Наталія Атаманчук, учениця 9-го класу зі Львова записала свої роздуми про ідеальну школу, в яку вона б мріяла ходити. Можливо, колись вона створить її, а зараз давайте дізнаємось, якою вона бачить свою ідеальну школу.
Цей твір про школу, про те, якою я її хочу бачити. Сподіваюся, колись я її створю. Бажання змінити скучну, нецікаву і т. д. школу з'явилося в мене ще в першому класі, але тільки тепер я змогла впорядкувати всі свої думки і зрозуміти, чого насправді хочу і чого хочуть підлітки. Починаємо!
Чого мають навчати в школі
Основним в ній (школі) має бути Вчити і не заважати створювати щось нове в будь-якій галузі. Угу, прямо в школі. А в очікуванні, поки закінчиться навчання, почнеться робота і щось там ще, можна прожити половину життя і не знати, для чого живеш. Дуже багато учнів займаються своєю справою вже в 6-7-му класі. Навіть у нас в школі половина підлітків вчаться знімати фільми та різні відео, заробляють гроші, досить нормально говорять англійською, ведуть блоги, грають на музичних інструментах, вміють готувати, малюють на графічних планшетах і т. д. Сама я хочу стати професійним художником, малюю вже на серйозному рівні. Ось цього, на мою думку, мають вчити в школі. Розвивати таланти, і допомагати стати тим, ким ти хочеш, бути особистістю.
Школа не має лякати дітей
Школа зараз заважає нам тим, що нас лякають Зовнішнім Незалежним Оцінюванням, Державною Підсумковою Атестацією, контрольними, дають купу незрозумілих завдань, які ми списуємо з готових домашніх завдань і один в одного, навіть не задумуючись над цим, заставляють зубрити матеріал (це все, звичайно, зроблять 1-2 відмінники на клас, але вони відмінники для вчителів. А самі вони так само все списують і дзвонять до половини однокласників в 12 ночі з питанням "Що задали?".
Яким має бути домашнє завдання
Тому домашню роботу мають задавати, але небагато і цікаву, бажано, щоб в готових домашніх завданнях її не було, з реальною можливістю її не робити. Ті, кому важливий цей предмет, будуть домашнє завдання робити (при умові що воно цікаве), а якщо не будуть, то головніше знання і вміння його застосувати чи зроблене домашнє завдання? Щоб застосовувати ті знання, я думаю: треба вчити те, що потрібно в реальному житті (потрібно все, але все ще ніхто не вивчив) у повсякденних ситуаціях і кожен приклад чи правило має мати приклади використання в побуті і житті. Зі шкільної програми середніх класів я застосовувала знання з двох предметів – української мови та англійської, і то рідко. Через це шкільну програму треба майже всю змінити, є там декілька чудових тем, але все решта...
Відсутність оцінок і програма
Оцінки ніколи нікуди не ставляться, їх немає!!! Багато тем до предметів мають придумувати самі учні до питань, які їх цікавлять. Самі вирішувати, що і коли вони будуть вчити, бо зробити так, щоб ми вчили з цікавістю ту тему, яку хтось сказав, що вона нам зараз буде цікава нереально. Дуже хочу я і інші учні, щоб всі предмети були однаково важливі для вивчення (зараз вчителі розказують як важлива історія чи хімія, що ми без цих уроків в прямому сенсі не виживемо. А за основи здоров'я (хоча це, мабуть, найнормальніший предмет) чи мистецтво, фізкультуру розповідають як це непотрібно). У всьому має бути творчість і креативний підхід. Школа повинна вчити Думати та висловлювати власну думку, а не на автоматі заучувати правила. Бо ми стаємо так званими "роботами", яким в сучасному світі дуже важко жити.
Учні мають самі вибрати які уроки вони хочуть відвідувати: це можуть бути і всі предмети і один-два. Бо ходити на ±12 предметів важко і нічого добре не встигаєш і не знаєш. Може бути мінімальний набір елементарних знань з усіх уроків, котрий обов'язково знати незалежно від відвідуваних предметів, але його можна вчити коли хочеш і як хочеш і т.д. Таке напевне є у російській школі "Апельсин".
Чого не вистачає в програмі
Фінансова грамотність – економіки може не бути, не кожен ж стане економістом, а фінасова грамотність має бути обов'язково. Бо дуже багато людей, через те, що вони неосвічені в цьому питанні, не вміють керувати своїми коштами і грузнуть в боргах, кредитах та інших проблемах.
Саморозвиток – тут читати нехудожню літературу, про психологію і т. п. Вчитися ставити цілі і постійно перевершувати себе. Планувати свій час. Говорити на суспільно важливі питання. Учні можуть вибирати будь-який список книг (складений ними самими), котрі вони планують прочитати і вважають, що вони допоможуть їм в майбутньому (в теперішньому).
Фізкультура – проводити першим уроком кожен день, бо рух – це життя. Так напевне є в багатьох інших країнах. Можна щоб вчителі займались разом з учнями. Але вона має бути без нормативів та з вільним відвідуванням: хочеш йдеш, хочеш спиш або щось робиш. Так як є багато учнів, які соромляться разом з всіма займатися, ходять на спортивні секції і в них там інші тренування, одним словом, не можуть приходити. Або кожен день не займаються. Хлопці і дівчата окремо, можуть зарядку і т. д. робити разом просто з різними тренерами, тому що потрібні різні вправи. Але ігри типу баскетболу, футболу проводити окремо (деколи можна разом), бо коли тобі попадають хлопці м'ячем по голові приємного мало і про дискримінацію жінок забуваєш зразу.
Інформатика – ми там невідомо що робимо на ретро-комп'ютерах. Хочу, щоб було цікаво і сучасно, щоб ми вчились програмувати, перевстановлювати Windows і щось в цьому дусі.
Книги з літератур мають вибирати самі учні, це набагато краще. Природничі предмети та і всі по можливості мають проводитися надворі. Твори на цікаві, зрозумілі теми, які відбуваються у світі, і ті, які хочуть учні. Бо писати якого кольору кохання в тому- то творі, нє, ну хто хоче, хай пише, але учні поняття не мають, що писати. А якщо і мають, то не завжди їхня думка співпадає з тим, що треба написати для нормальної оцінки. Через це починається списування творів з гуглу.
Англійську та інші іноземні мови можна вчити через YouTube-канали, є багато програм і т. д. Через один підручник нічого не взнаєш, бо я ніби англійську для теперішньої шкільної програми знаю добре, але коли до мене став говорити іноземець, виявилося, що не знаю я нічого і взагалі навіть слова не можу сказати. Для чого ми вчимо і нічого не знаємо, невідомо...
Виступи, якщо будуть (їх може не бути), мають бути оригінальними, не скопійованими з інтернету (якщо за якоюсь книгою чи п'єсою, це інше) на тему, яка подобається учням, по-іншому краще не треба.
Організація учбового процесу
Саморозвиток, мови і літератури, мистецтва, фінансова грамотність, інформатика, географія – тут вчаться групами 5-7 класи, 8-9, 10-11. Максимум учнів в групі 25. В класі – 15. Деколи (не тільки на День вчителя) учні можуть проводити урок. На уроках дозволяється вільно ходити, розмовляти, підказувати один одному, сидіти так, як зручно, користуватись інтернетом, тільки не заважати всім. Якщо урок не цікавий, учень вже тему вивчив, до нього прийшла геніальна ідея, котру треба записати, в підлітка з'явилася ідея посту в Інстаграмі на тему тайм-менеджменту, хоче спати – для цього має бути "Кімната для прогулювання уроків", там законно можна прогулювати уроки. Якщо цікавить тема уроку в іншому класі, можна піти до них, але не заважати.
Їдальня
В їдальнях мають бути фрукти і щось смачне. Те, що пропонується, більш-менш задовольняє, але фруктів і смаколиків нема і це прикро.
Хто в школі вирішує
Всі рішення про школу: який портрет знаменитості поставити на стіну, розклад уроків, виставки, виступи, ну все – мають вирішувати на зборах учні, вчителі і весь персонал. Кожен має однакову ціну голосу.
Дизайн кабінетів
Перш за все класи мають відрізнятися один від одного. А то зранку ще сонним можна переплутати куди зайшов, і взагалі однаковість у всьому схожа на тюрму, де тут про креативність та творчість говорити. Можна зробити прозорі стіни (не всі), стіну для малювання – є зараз такі шпалери, по яким можна малювати, або звичайний папір. Використовувати всі кольори і відтінки, вони мають гармоніювати. Ніякого одного світло-жовтого чи зеленого (так ми швидше з розуму зійдем.
Інформативним стендам напечатаним з інтернету також ні (правила використання хімічних реактивів все-таки треба залишити). Біля портрета Тараса Шевченка поставити портрет футболіста Шевченка чи Стіва Джобса, якщо вистачить фантазії Imagine Dragons. В "Кімнаті прогулювань" мають бути безкаркасні диванчики, перегородки із книжкових полиць з книгами, гітари тощо. Учні теж той дизайн повинні придумувати (якщо захочуть).
Ось така, на мій погляд, має бути класна та сучасна школа. Добре було б, щоб в таких школах вчились всі діти світу. Но скоро може так і буде