Автор тексту: Марта Приріз

Щоб навчити дітей працювати в команді, аналізувати проблеми і толерантно ставитися до різних поглядів, важливо створити в класі доброзичливу атмосферу. Пропонуємо кілька вправ з Classroom Management, що допоможуть вчителям у цьому.

«Що змінилося в моєму однокласникові?»

Тривалість — 8-12 хвилин

Попросіть дітей стати у дві шеренги — один навпроти одного. Дайте учням 30 секунд, щоб запам’ятати одяг, взуття та зачіски один одного.

Потім попросіть дітей в одній шерензі відвернутися або заплющити очі. Учні з іншої шеренги мають у цей час змінити чотири речі у своєму зовнішньому вигляді. Можна, наприклад, помінятися черевиками, інакше пов’язати шарф, вдягнути окуляри.

Після цього діти повинні назвати зміни, що відбулися з їхніми однокласниками навпроти. Потім шеренги міняються ролями.

Навіщо?

Вправа вимагає від дітей великої зосередженості, допомагає зконцентруватися і тренує зорову пам’ять. А завдяки ігровій формі та невимушеній атмосфері учні можуть пожартувати й здружитися. Це саме те, що потрібно підліткам.

Спілкування та групова взаємодія — це база, що рятує від гострої підліткової кризи. Оскільки настрій у підлітків нестабільний, такі коротенькі перерви на вправу під час уроку допомагають переключитися і відпочити.

«Ми так бачимо»

Тривалість — до 25 хвилин

Запропонуйте дітям створити колективний колаж на тему, на яку можна пофантазувати й помріяти, наприклад: «Ідеальні літні канікули», «Навчання в школі мрії», «Ким я хочу стати», «Що для мене успіх», «Які винаходи майбутнього полегшать життя людини».

Використовуйте кольорові фарби, олівці, старі газети та журнали, клей, скотч, ватман.

Навіщо?

Командна робота сприяє діалогу в класі. Адже показує, що навчатися можна не лише вертикально, тобто від вчителя, а й горизонтально — один в одного.

Створення колажу вчить мислити більш масштабно та цілісно. Часом певне поняття може здаватися зрозумілим, а його значення — вичерпним. Утім, коли діти працюють у команді, хтось завжди може доповнити чи додати щось нове в уже відомі теми.

«Неіснуючий звір»

Тривалість — 10 хвилин

Поділіть дітей на групи. Їх кількість залежатиме від кількості учнів у класі. В ідеалі, в одній групі має бути 7-10 дітей.

Запропонуйте учням створити разом звіра, який ніколи не існував. Для цього учні мають використовувати різні положення тіла. Вони можуть триматися за руки чи обійняти один одного.

Поставте умову — у групі, де 10 дітей, підлоги можуть торкатися лише 14 ніг і 12 рук, а не всі 20. Тобто, комусь доведеться стояти на одній нозі. А руки не завжди зможуть стати точкою опори — доведеться покладатися на членів команди.

Завдання полягає в тому, щоб діти змогли швидко домовитися, розподілити між собою «частини тіла» звіра та простояти нерухомо принаймні 30 секунд.

Гра може мати різні варіації. Замість звіра можна запропонувати учням створити автомобіль, який матиме чотири колеса, двигун, кабіну, водія та причеп.

Навіщо?

Перші навички співпраці та взаємодопомоги у школі діти здобувають під час ігор у команді з лімітом часу. Такі умови допомагають учням мобілізуватися, імпровізувати та винаходити креативні розв’язання ситуації просто тут і зараз.

Також ми вчимо дітей зважати на інших, поступатися їм. Це особливо ефективно, якщо учні мають у своїй команді дитину з інвалідністю. Отож разом думають, як максимально допомогти товаришу і включити його в гру. Так виховується толерантне ставлення до тих, хто відрізняється.

«Мій напарник відповів би так…»

Тривалість — 25 хвилин

Запропонуйте учням розбитися на пари. Допоможіть їм зробити це таким чином, щоб удвох працювали діти, які до цього не особливо багато спілкувалися між собою.

Дайте кожній парі 5 хвилин на те, щоб розпитати один одного про улюблену музику, шкільні предмети, фільми, хобі, найкращі спогади, членів сім’ї тощо. Поясніть дітям, що розпитувати треба швидко, однак детально.

Після цього посадіть учнів у коло. Тепер напарники сидять разом, але говорити один з одним їм заборонено. Інші учні запитують першу дитину з пари про другу.

Починаємо з простого: «Як звати твого напарника/напарницю?», «Які його/її улюблені предмети?», «Скільки років його/її сестрі?» А завершуємо складнішим: «Який у нього/неї улюблений фільм та чому саме він?», «Який найкращий спогад з канікул?»

Попередьте дітей: якщо вони точно не знають, що б відповів їх напарник, повинні спробувати поставити себе на місце друга, поглянути на запитання його очима та сфантазувати відповідь.

Навіщо?

Гра вчить активно слухати інших і наочно демонструє, як це важливо для взаєморозуміння. Допомагає концентрувати увагу, щоб запам’ятати інформацію. Підвищує рівень емпатії, бо діти мають змогу порозпитувати інших та розповісти про себе.

Також гра допомагає створити атмосферу довіри й розвиває почуття гумору. Адже часто виникають смішні відповіді на запитання, які не встигли проговорити в парі.

«Вгадай мене за написаним»

Тривалість — 10 хвилин

Роздайте учням картки чи папірці, де кожен пише коротенькі відповіді на кілька запитань. Наприклад: «З їжі я найбільше люблю…», «У вільний час я…», «Моя улюблена музика/книга…», «Влітку я…»

Зберіть картки та перемішайте їх на столі. Нехай кожен візьме собі одну. Завдання дитини — відгадати, кому належить картка. І пояснити, чому саме вона так вважає.

Навіщо?

Гра гуртує колектив, бо дає змогу більше дізнатися про однокласників. Допомагає розвивати уважність і гнучкість, коли в умовах обмеженого часу слід дати аргументовану відповідь на запитання: «Чому ти так думаєш?»

Для вчителів такі ігри можуть бути діагностичними. Якщо про певну дитину однокласники не можуть сказати нічого, є велика ймовірність, що вона виключена з колективу. Або ж у класі прихований конфлікт.

«Носоріг»

Тривалість — 8-15 хвилин

Поділіть клас на кілька невеликих груп. Кожній запропонуйте пару з двох дуже різнорідних слів. Наприклад, «зима та стілець», «яблуко та носоріг», «університет і робот».

Дайте групам 5 хвилин, щоб знайти мінімум 6 схожостей між першим і другим словом. Нехай кожна група презентує подібності, а учні з інших груп зльоту дають свої доповнення.

Навіщо?

Гра розвиває критичне мислення та аналіз. Діти вчаться шукати схожості навіть там, де на перший погляд їх бути не може. Порівнювати властивості та якості тих чи інших предметів і явищ.

Одночасно такі завдання добре впливають на групову взаємодію й співпрацю, бо групи для ігор щоразу змінюються.