Наталія Лімонова, співзасновниця "Креативної Міжнародної Дитячої Школи", мама двох дітей, кібернетик за освітою, в рамках Kids Club Forum поділилася досвідом організації та роботи власної альтернативної школи. “Освіта Нова” записала найцікавіше.

«Діти навчаються, щоб відповідати на виклики світу. Найкраще, що ми можемо їм дати, навчити вирішувати ситуації»

У Давосі озвучили список 10 навичок, необхідних в умовах сучасного життя. Серед них – вміння приймати рішення в умовах невизначеності і креативність. Цьому не вчать у звичайній школі.

У альтернативному освітньому закладі КМДШ, яким керує Наталія, основні акценти направлені саме на забезпечення таких життєво важливих знань:

1.    Інноваційність та креативність. Проводяться STEM-турніри, хімічні та фізичні явища вивчаються та пояснюються на предметах, які оточують нас у повсякденні.

2.    Інтегровані міжпредметні знання. Світ не ділиться на предметні області, він комплексний і цілісний. Дитині необіхдно зрозуміти, навіщо ій ці знання, і це створює внутрішню мотивацію до навчання. Дитина поглиблюється у явище, роздумує, які експерименти можна поставити, де ці знання і навички можна використати.

3.    Проектний підхід. Щомісяця діти самостійно обирають тематику свого проекту, базуючись винятково на своїх інтересах. Син Наталії, наприклад, вивчав фізичні процеси під час гри у настільний теніс на проекті з фізики. Як поверхня стола і ракетки взаємодіє з м’ячиком, як він відбивається і за якою траєкторією рухається. Це допомогло не тільки краще зрозуміти фізику, але й  краще грати в улюблений пінг-понг.

4.    Хвильові занурення, або практика тематичних занять для початкової школи. Наприклад, у вересні тема «Я - мандрівник». Під час цього періоду на математиці розраховують відстані експедицій Колумба, на заняттях з української та англійської мови пишуть твори про подорожі та мореплавців, на уроках творчості малюють та конструюють кораблі. Таке навчання відкладається у пам’яті, бо підкріплюється здібностями дитини.

Навчання за цими правилами вже принесло плоди. Випускники і учні школи пройшли державні атестації, зокрема, показали високі результати з англійської мови на ЗНО. Запорука успіху - білінгвальне навчання. Частина предметів вивчається англійською мовою з носієм.

Хто навчатиме дітей?

Потрібна людина, що захоче і зуміє відтворити філософію навчального закладу. Вчителі «старої генерації» зверхньо дивилися на дітей, що хотілося сховатися під парту. А треба, щоб вчителі були відкриті серцем, готові творити, спраглі до нового.

«Поганий вчитель описує, хороший – пояснює, чудовий – демонструє, а великий – надихає» Омар Хайям

Діти по різному сприймають інформацію. Хтось вбирає нове повільніше, а хтось не може чекати на інших. У молодшій школі за цим слідкує тьютор, якого називають «класна мама». Роль цього фахівця - підказувати, допомагати, коригувати у моментах, коли не бачить вчитель.

Тьютор веде дитину. Це - справжня зіронька, творча людина, яка вміє працювати з дітьми.

Чи не найважливішим критерієм відбору вчителів є мотивація до особистісного росту. Знайти ідеальних неможливо. Потрібно шукати open-mind людей і вчити.

Бувають неприємні ситуації. «У перший рік у 1 класі із вчителькою розійшлися після 2 місяців співпраці. Не змогла відмовитися від old-school звичок. Ситуації показали, що як тільки немає адміністрації, навчання і спілкування йшло у неправильне русло. Почали отримувати сигнали від батьків. Уявіть, яка трагедія для малюків – в кінці жовтня залишитись без вчительки. Знайти заміну змогли тільки у січні. Прийшла молода дівчинка, самовіддана, довела 1 клас», - розповіла Наталія.

Найскладніше у школі - батьки

Наталія наголошує, що найважчим у процесі організації школи є не ліцензія чи пошук персоналу, а батьки. Неможливо задовольнити всі побажання батьків. Декілька разів бувало, що вони “з'їдали” тьюторів та вчителів. «Цілий рік ми старалися задовольнити всі вимоги батьків, але це було варте надзвичайних зусиль. Врешті, дійшли висновку, що якщо вони поважають нас як експертів, потрібно довіритись».

Політика взаємовідносин прописується у договорах, включаючи такі тонкощі, як взаємоповага при спілкування з тьюторами і педагогами.

«Щоб викладач постійно вдосконалювався як професіонал, ми відправляємо на спеціалізовані форуми. Для кого саморозвиток важливий – залишаємо. Звичайно, хорошого фахівця можуть переманити у інші заклади. Грошима, а не розвитком. І якщо це відбувається, певно, не наш спеціаліст», - ділиться Наталія.

Існує освітній центр Insight - майданчик для навчання і обміну досвідом у сфері освіти, де збираються спеціалісти, щоб спробувати себе у ролі дітей на творчих майстернях, семінарах, і потім застосувати знання в школі.

Наталія говорить, що без сумніву, є позитивні зрушення і в державній класичній освіті. Інновації можна впроваджувати і в звичайних школах.

Рецепт ефективності - простий. Розглядати не ті формати, що застосовують у фінських школах, а ті, які працюють в Україні.

Марія Іващенко, “Освіта Нова”. Використано світлини зі спільноти Kids Club Forum у Facebook.