Корисні практичні поради, що можна та бажано привнести в університетську систему освіти України, Анастасія Білинська з власного досвіду.

Про навчання за кордоном та про відмінність університетських систем знаю з власного досвіду. Я навчаюсь на магістратурі у Польщі і зараз по гранду на семестр поїхала до Іспанії. До цього началась в Україні, й досі заочно. 

Системи різних країн досить сильно різняться, всюди є плюси та мінуси. Але все ж, що вищі можуть використати з іноземного досвіду:

  • Інтернет-кампуси. Системи, в яких викладач надає всю інформацію для студентів, де можна листуватися, завантажувати завдання, слідкувати за навчальним процесом, якщо щось пропустив.
  • Викладач завжди надсилає студентам в інтернет-систему допоміжні матеріали з курсу. Перед іспитом в системі є всі систематизовані навчальні матеріали, що значно полегшують процес підготовки до здачі фінального екзамену.
  • Навчальні плани з предметів надаються на початку року, з усіма дедлайнами, розписаними темами на кожну пару, що робить процес навчання більш організованим.
  • Якщо викладач задає будь-яке завдання, він має обов’язково надати список вимог та допоміжні джерела для викоконня.
  • Інтернет-заліковки. Всі оцінки доступні через інтернет, непотрібно підходити до викладача з паперовою заліковкою і просити поставити оцінку.
  • Усі оцінки після проходження семінару або виконання завдання публікуються в інтернет кампусах.
  • Якщо публікуються загальні списки оцінок, студентів не підписують прізвищами й іменами, а ідентифікаційним номером (номером заліковки).
  • Присутність фіксується на спеціальних листках, які видаються викладачу у деканаті безпосередньо перед парами, студенти пишуть свій унікальний номер і підписуються. Потім у комп’ютер це все переносить спеціальна машина.
  • Написання бакалаврської та магістерської включено в навчальний процес, роботи йдуть предметом у навчальній програмі. Це означає, що раз на тиждень студент зустрічається з науковим керівником для обговорення роботи, що значно полегшує студенту роботу.
  • Кожен викладач має години прийому для студентів. У цей час він має знаходитись в університеті й відповідати на поставлені питання.
  • Можна записатись на індивідуальну консультацію до викладача через інтернет-кампус.
  • Кожен викладач надає студентам плани написання навчальних робіт для полегшення процесу написання магістерської чи бакаларської.
  • Можливість вибору предметів . Кожен семестр студент може сам обрати певну кількість предметів, які його цікавлять.
  • Кожного року студент отримує академічний календар з всіма святами та вихідними днями.
  • У кінці кожного семестру студенти мають змогу залишити відгуки про рівень викладання предмету та навчальну програму. Якщо є зауваження, деканат обов’язково вирішить їх.
  • Можливість грантових програм та підписані контракти з обміну. Хоча це має масово прийти в Україну, коли ми станемо частиною Європейського Союзу.

При запровадженні цих змін в Україні навчальний процес стане набагато простішим і організованішим не тільки для студентів, а й для викладачів.

Приклад з іспанського електронного кампусу, викладач надсилаю допоміжні матеріали

Вся інформація про курс, важливі дати, що необхідно, щоб скласти предмет

Приклад з польського електронного кампусу, де можна подивитись оцінки, зареєструватись на предмети, побачити рішення деканату з приводу звернень

Процес реєстрації на предмети

Список предметів для вибору

 

Анастасія Білинська, “Освіта Нова”