Osvitanova.com.ua

Засновниця сервісу добору освітніх закладів School Navіgator Ірина Єцкало провела вебінар з досвідченою ейчаркою та рекрутеркою в освіті Анною Зайцевою про те, хто такий ментор саме в освітньому контексті і які потрібні особисті якості й навички, щоб стати ментором класу, а Освіта Нова записала головні тези.

Рекрутинг в освіті

За словами пані Анни, її вибір професії рекрутерки в освітній сфері обґрунтовується особистою історією. Донька вчительки з дитинства знає, чим і як живуть вчителі. Тому це місія пані Анни – у такий спосіб впливати на освіту, змінювати її на краще: хорошим школам підшукувати хороших вчителів, а хорошим вчителям знаходити школи, де вони могли б найкраще розкритися. До речі, пані Анна проводить кар'єрні консультації, і якщо це для вас актуально, то звертайтесь.

Хто такий ментор 

До School Navigator звернулась директорка приватної школи з запитом знайти ментора класу. І ця подія і стала причиною провести вебінар, щоб з’ясувати, чи всі освітяни мають спільне розуміння цієї посади. 

Історія менторства починається ще з Давньої Греції: коли Одіссей вирушив на Троянську війну, то опікуном його сина і довіреною особою по всіх питаннях став чоловік на ім'я Ментор. Ця легенда лягла в основу твору французького письменника Франсуа Фенелона «Пригоди Телемаха», який вийшов у 1699 році. Саме завдяки цьому роману ім’я Ментора стало відоме широким колам. Його почали використовувати як синонім до слів «учитель», «порадник», «наставник», «консультант». Приблизно те ж саме нам розкаже словник: у ментора є три основні ролі – вихователь, керівник, наставник.

Чому наставник не дорівнює ментор

Менторінг використовується в різних сферах, бізнесі зокрема. Багато хто з відомих бізнесменів згадують, що досягли успіху завдяки тим, хто вчасно дав пораду, щось підказав чи підтримав. До прикладу, в книжці Наполеона Хілла «Думай та багатій» також згадується пошук наставників і група підтримки як одна зі сходинок до успіху.

Ментор в бізнесі чи в будь-якій іншій сфері – це людина, яка пройшла певний професійний шлях і здобула досвід та експертизу, яка вже зробила помилки і знайшла їх рішення, яка знає, де знаходяться підводні камені і де потрібно підстелити соломки. В освіті це може бути вчитель-методист, до якого звернувся молодий вчитель чи вчителька, які роблять перші кроки в професії педагога. Не без того – новачок буде вчитися на своїх помилках, але краще обійтися без деяких, заручившись підтримкою ментора.

Молодий фахівець сам знаходить собі ментора, людину досвідчену і з експертизою, домовляється з нею про консультації, і це справа добровільна з двосторонньою відповідальністю.

Наставник же –  справа за призначенням. В корпоративній сфері є така практика, коли новачку призначається на 11-й день роботи наставник. Тобто новому співробітнику дається 10 днів на адаптаційний період: ввійти в курс справ, ознайомитись з кодексом поведінки в компанії, писаними та неписаними правилами, особливостями посади тощо. 

А далі наставник намагається впродовж 21 дня спровокувати новачка на всі помилки, яких він може припуститися в своїй роботі. Тобто завдання наставника – «підвести до прірви і не дати зробити останній крок», тобто показати, як можна запобігти найрозповсюдженішим помилкам.

Це і є головна відмінність: наставником стають добровільно-примусово, ментором  за власним бажанням при запиті.

Ментор та наставник в освіті 

Ментор в освітньому контексті – це людина, яка працює з класом і має перелік обов’язків в контексті педагогічної посади, яка має час і натхнення брати активну участь в менторінгу. Зазвичай не викладає нічого і є по суті класним керівником.

Наставником може бути вчитель-предметник, який супроводжує дітей, захоплених його предметом, в глибшому опануванні. Наставник складає для учня індивідуальну траєкторію розвитку і досягнення певної мети. Наставник насамперед людина з конкретною експертизою і досвідом і яка має бажання ділитися своїми знаннями і висновками. 

Ментор в початковій школі – людина. яка має побачити потенціал дитини і її здібності, поставити до відома батьків, як їм розвивати дитину, ґрунтуючись на її сильних сторонах, дає підказки, як підсилювати сильні сторони дитини і як краще розвивати дитину, щоб це було ефективно. 

За словами пані Анни, якби вона була ментором, то допомагала б вчителям виявляти здібності в дітей і розкривати їх потенціал і потім би допомагала складати й освітню траєкторію,  і професійну.

Особистість ментора

Як зрозуміти, чи ви готові стати ментором класу? Ось кілька рис характеру, які потрібні ментору на своїй посаді.

Насамперед ментору потрібні такі вміння і навички:

навичка активного слухання (ментор має почути і зрозуміти, чого воліє дитина і що її бентежить) навичка критичного мислення і гнучкість (вміння моніторити і аналізувати інформацію) експертність і досвід в роботі з дітьми певного віку (до того ж розуміння вікової психології) позитивна комунікабельність – яскраво виражена екстравертність, така робота не підходить інтровертам, адже більша її частина пов’язана зі спілкуванням організаторські здібності і відчуття часу (ментор, як правило, організовує екскурсії, перерви, подорожі тощо) копіїзм (в школі і батьки, і персонал, і діти мають дотримуватись певних правил і норм, інакше буде хаос, а копіїзм є навичкою дотримуватись правил та норм і відтворювати щось за зразком) вміння доносити інформацію так, щоб її всі розуміли вміння ставити цілі разом з дітьми і діагностувати мотивацію. 

Цікавий факт: копіїїзм разом з аналітично-критичним мисленням дорівнює креативності. Той, хто вміє дослідити норми, правила і вимоги і додати щось нове, той зможе зробити щось креативне.

А ось тут ви вже можете подивитися на детальні очікування та обов’язки людини на вакансію «Ментор класу»:

Активна та легка на підйом людина з хорошими організаторськими здібностями; Уміє знаходити спільну мову з учнями, батьками, колегами; Постійно навчається та розвивається, показуючи своїм прикладом цінність life long learning для учнів.

Що доведеться робити:

Щодня організовувати цікаве та безпечне дозвілля учнів на перервах та під час прогулянки. Супроводжувати учнів під час екскурсій, поїздок тощо. Організовувати і проводити виховну роботу з учнями. Курувати проєктну роботу учнів. Проводити індивідуальні зустрічі з учнями. Контролювати успішність та дотримання учнями правил школи. Комунікувати з батьками щодо успішності, поведінки та інших, пов'язаних з навчанням питань. Бути для учнів рольовою моделлю. Дбати про позитивну атмосферу в класі, спонукати учнів до саморозвитку.

Пані Анна наголосила, що не треба оминати вакансію, якщо у вас немає збігу на 100 відсотків з очікуваннями від кандидата, головне, щоб вона вам відгукувалась. А в школах та інших закладах вже давно працює система навчання і вас можуть необхідного навчить. Якщо є сумніви, щодо подальшого кар’єрного розвитку, пані Анна готова вас проконсультувати. Запит на консультацію можете надсилати в Telegram.

Якщо ви пошуку роботи в галузі освіти або якраз набираєте персонал в освітній заклад, приєднуйтесь до телеграм-каналу SN робота у сфері освіти.

{{read_more|Читайте також| 6320, 6319}}

Джерело фото Depositphotos

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

Поширити у соц. мережах: