Під час повномасштабного вторгнення, коли кожен день приносить нам свої випробування, школи діють не лише як навчальні заклади, але й оазиси емоційної стабільності для своїх учнів. Сергій Яковлєв, менеджер з комунікацій проєкту «Мирна школа», розповів «Освіта Нова» на прикладі трьох шкіл про роль загальноукраїнського проєкту «Мирна школа», який допомагає учням знайти внутрішній баланс, створюючи сприятливе середовище для розвитку та психологічної стійкості. 

Дослідження психоемоційного стану освітян, яке провела фундація GoGlobal, свідчить про те, що менш ніж 40% працівників освіти з прифронтових територій відчувають емоційну стабільність. 82% респондентів відзначають, що стали більш тривожними, а 78% вчителів відчувають спустошення та постійну втому.

Схожа ситуація відбувається й у дітей: байдужість до навчання та зниження мотивації відчуло більш ніж 57%; погіршення пам'яті та концентрації уваги – 55%, а швидку втому під час занять понад 53%.

Така статистика не випадкова, оскільки на прифронтових територіях кожен дзвінок стає супроводом не лише шкільного розкладу, але й невизначеності. Саме тут школи є не тільки освітніми інститутами, але й невидимими опорами для емоційної стабільності. 

Тренінг для підлітків зі створення Шкільної служби порозуміння

Ліцей (Луганська область)

Ліцей тимчасово знаходиться в окупації та працює в дистанційному форматі. З міркувань безпеки ми не вказуємо назву закладу та імена працівників. 

Розташовані на тимчасово окупованих територіях школи опинилися перед низкою викликів, які вимагають надзвичайної винахідливості та стійкості. За даними голови Комітету ВРУ з питань освіти наразі таких шкіл у нашій країні близько 1300.

Хоч навчальний процес й здійснюється онлайн, перешкоди не зникають. Нестабільність інтернет-з’єднання, обмежений доступ до навчальних ресурсів, а також постійний страх та непевність серед учнів – неабияк підриває психоемоційний стан. Постійний стрес та тривога негативно впливають на їхню здатність зосередитися на навчанні. Попри це, ліцей продовжує працювати, намагаючись забезпечити найкращу можливу освіту для своїх учнів у надзвичайно складних обставинах.

«Учні, які знаходяться на ТОТ (тимчасово окуповані території), з метою їхньої безпеки, виходять на онлайн-уроки з вимкненими відео та під ніками. Також спілкування учнів та батьків відбувається за допомогою чатів в месенджерах» – розповідає заступник директора з виховної роботи.

Учні дистанційно опановують навички боротьби зі стресом

З метою підтримки емоційного комфорту класні керівники та вчителі на уроках проводять психологічні хвилинки, також учням за запитом надається психологічна консультація та проводяться заняття, які спрямовані на підтримку психоемоційного стану, профілактики та подолання стресу. 

Заступник директора додає, що починаючи з початкових класів ліцей організовує виховні години та тренінги на тему формування навичок самопізнання та уміння розпізнавати власні емоції та почуття.

«Варто сказати, що профілактично-відновлювальна робота відбувається систематично завдяки виховним годинам, а у випадку потреби у психологічній підтримці для учнів, фахівці психологічної служби проводять різноманітні активності, бесіди та терапевтичні сесії, спрямовані на збереження ментального здоров’я» – розповідає заступник директора.

У школі відзначають, що навички ненасильницького спілкування, вміння вирішувати конфлікти, будувати та підтримувати стосунки, толерантно ставитися до людей, які нас оточують, та  розвивати життєстійкість  – найактуальніші виклики нашого часу.  «Мирна школа» стала яскравим прикладом ефективного впровадження цих цінних аспектів у нашу освітню практику. Вона відкриває двері до нового світу, де учні не лише вчаться, а й ростуть як особистості, здатні розуміти та підтримувати одне одного. 

Тренінг з підлітками на тему «Відновлення та стійкість» в рамках проєкту «Мирна школа»

Для виявлення та роботи з потенційними ознаками травматичного стресу учнів у ліцеї використовують вправи, які називаються «Практика говоріння про почуття» та «Дослідження потреб і розпізнавання запитів». Мета цих вправ – сформувати навички визначення й формулювання потреб учнів. «Ми вважаємо, що розуміння та задоволення потреб – це важливий крок до того, щоб кожен учень міг відчувати себе комфортно та успішно в нашій школі» – говорить директорка ліцею. Під час вправи учні навчаються розуміти, що потреби є рівноцінними, універсальними, абстрактними, завжди позитивними та взаємозалежними.

«Модель “Мирна школа” не лише сприяє розвитку конструктивних способів вирішення конфліктів, а й покликана виховувати покоління, здатне до саморефлексії та внутрішнього зростання, що є особливо важливим у воєнний період» – говорить заступник директора з виховної роботи.

Тренінг для підлітків зі створення Шкільної служби порозуміння

Заклад загальної середньої освіти (Донецька область) 

Маленька школа, яка розташована на Сході нашої країни, вже не перший рік відчуває на собі наслідки бойових дій. Цей навчальний заклад стикається з викликами та випробуваннями, які супроводжують складну реальність прифронтової зони.

«Для нашої школи кожен день – це випробування. Артилерійські обстріли, відсутність електрики та постійна тривога – лише частина проблем, з якими нам доводиться боротися» – говорить директорка школи. 

Попри негаразди, школа не лише функціонує, але й намагається створювати умови для навчання та розвитку учнів, щоб допомогти їм пройти через ці складні, перш за все емоційні випробування.

«Ми усвідомлюємо, що емоційна стабільність та життєстійкість є надзвичайно важливими факторами в умовах війни, адже лише так учні можуть краще адаптуватися до непередбачуваних ситуацій, зберігати психологічний баланс та швидше відновлюватись після стресових подій» – пояснює директорка. 

Фото: EPA/UPG

Через те, що понад 50% учнів знаходиться у громаді, шкільна адміністрація працює над організацією індивідуальних консультацій зі шкільним психологом, аби діти мали змогу висловлювати свої почуття та розв’язувати ментальні проблеми, які нависають над ними. 

Школа пишається тим, що залучає батьків до процесу психосоціальної підтримки учнів, адже це надважливо для успішної адаптації до стресових ситуацій: «Ми організовуємо онлайн-навчання для батьків щодо психосоціальної підтримки та способів налагодження їхнього емоційного добробуту. Залучаємо їх до участі в шкільних заходах, виставках, концертах та спортивних змаганнях, щоб зміцнити взаємодію та стимулювати співпрацю» – розповідає заступник директора з виховної роботи.

«Для підтримки учнів ми використовуємо практики Моделі «Мирна школа»: розробляємо анкети, які допомагають виявити ознаки травматичного стресу та визначаємо систему оцінки ризику, щоб ідентифікувати та ще раз протестувати учнів, які можуть потребувати додаткової підтримки» – продовжує заступник директора. 

Модель «Мирна школа» сприяє розвитку емоційних  та соціальних навичок, що може допомагати дитині краще розуміти свої емоції та ефективно взаємодіяти з оточенням. Запобігання конфліктів, а також використання мирних методів їх вирішення, що передбачено в межах цієї Моделі, сприяє зниженню рівня стресу та тривожності учнів. Директорка школи запевняє, що практики, які впроваджені в навчальному закладі в рамках цього проєкту, сприяє створенню позитивного соціального середовища, де учні відчувають підтримку та прийняття одне одного. Вони отримують можливість навчатися та вдосконалювати навички розв’язання конфліктів, що сприяє розвитку психологічної стійкості в умовах прифронтового становища. 

«Відновні практики, які нас навчили застосовувати тренери «Мирної школи» допомагають учням розуміти важливість співпраці та взаєморозуміння в умовах нестабільності. А це призводить до зменшення рівня стресу та тривожності, що в кінцевому підсумку сприяє поліпшенню фізичного та психічного здоров’я» – доповнює директорка.

Укриття школи, яка знаходиться у Північному Криворіжжі/krivbass.city

Ліцей (Криворізька область)

За 60 кілометрів від класної кімнати криворізького ліцею палає війна, а тут, у прифронтовій зоні, життя тримає на собі крихкий баланс. Школа, яка оточена мішками з піском та бетонними блоками, стала острівцем знань посеред хаосу. 

Після деокупації правобережжя Херсонщини, ситуація в регіоні покращилась, однак час від часу окупанти таки наважуються завдати удару по місцевих мешканцях. Так минулого року у липні, росіяни атакували безпілотниками Кривий Ріг. В результаті було пошкоджено 24 навчальні заклади, що безперечно негативно впливає на можливість забезпечувати якісну освіту та підриває психологічну стійкість у школярів. 

Соціальний педагог, яка працює в Криворізькому ліцеї вже багато років помічає, що дистанційне викладання, навчання в бомбосховищах та підготовка до уроків в умовах блекаутів призвело до втрати соціальної активності учасників освітнього процесу. Діти часом не пам’ятають прізвищ однокласників, з деякими  взагалі не спілкуються. 

«Часто налагоджена робота в класі переривається сигналом тривоги. Заняття зупиняється та переноситься на інший час, якщо тривога затяжна. Такі обставини є випробуванням» – говорить соціальний педагог.

Емоційний комфорт у школі завжди був на першому місці. Він забезпечується шляхом створення сприятливої психологічної атмосфери в закладі з урахуванням вікових особливостей учнів, захисту від загроз їх гідності, забезпечення психологічного добробуту, допомоги у вирішенні конфліктів, формуванням позитивного ставлення  до себе та оточення, а також шляхом профілактики булінгу.

Впровадження Моделі “Мирна школа” стало для нас не просто програмою, а справжнім життєвим керівництвом. 

Директор ліцею стверджує, що відновні практики, які передбачені в рамках впровадження Моделі виявилося відмінним кроком у розвитку освітнього середовища. Під керівництвом фасилітаторів, учні вчились розвивати соціальні навички та емпатію, що вплинуло на загальний клімат у школі. Важливим результатом було також залучення учнів до ухвалення рішень та розв'язання проблем у співпраці з іншими. Це не лише зміцнило їхню впевненість у власних здібностях, а й сприяло побудові позитивних стосунків у шкільному середовищі. Ці практики відкрили нові можливості для вирішення конфліктів та побудови спільної культури взаєморозуміння та поваги.

Також у школі піклуються й про життєстійкість вчителів. «Протягом роботи з педагогами на такі теми, як “Побудова та підтримка стосунків” та “Чутливість до багатоманіття та недискримінації”, змінюється ставлення до себе, починаєш прислухатися до свого тіла, емпатійно ставитися до навколишніх, краще розуміти дітей, ставитися до їх витівок стриманіше, розуміти природу їх виникнення» – говорить соціальний педагог.  

Наразі проєкт «Мирна школа» впроваджує модель побудови конструктивної комунікації та системи ефективного вирішення й запобігання конфліктам, проявів булінгу, агресії та насильницької поведінки у 18 ЗЗСО, серед яких школи, що знаходяться під тимчасовою окупацією та на територіях поблизу бойових дій. 

Нещодавно проєкт відкрив Платформу для безкоштовного онлайн-навчання, де можна переглянути матеріали з формування системи безпечного середовища у шкільній громаді, а також пройти курс з Відновного та травмочутливого підходів в роботі педагога. Також для підлітків відкритий курс “Відновлення та стійкість” який направлений на послаблення наслідків стресу, покращення внутрішнього стану та швидке подолання негативних емоцій. 

{{read_more|Читайте також| 6331, 6327}}

Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram

  

Поширити у соц. мережах: