Методика SCRUM прийшла до нас з регбі, а у 90-х роках минулого сторіччя почала застосовуватись в бізнесі для виконання проектів. Адже проекти, над якими працюють невеликі міжфункціональні команди зазвичай систематично продукують кращі результати. Найбільше цю систему застосовували команди для вироблення програмного забезпечення. Але наразі, систему починають застосовувати в навчальних закладах, щоб покращити якість освіти і зробити процес засвоєння матеріалу більш ефективним.

Завдячуємо включенню в освітню систему цього підходу Віллі Війнандсу — пристрасному вчителю хімії та фізики з Нідерландів, а
також викладачу Айкідо. Він є ініціатором і засновником EDU-SCRUM, і співзасновником Всесвітньої ініціативи «Гнучкий в освіті».

Краще зрозуміти, як працює підхід, можна з відео з заставником Віллі Війнандсу.

Іноваційність системи EDU-SCRUM в тому, що це система навчання, у якій відповідальність за освітній процес передається від вчителя до учнів. Це зовсім не означає, що в класі почнеться балаган. Навпаки, діти стають більш самостійними. Система приводить до підвищення результатів і більш коротких циклів навчання. Учням дається свобода самим формувати освітній процес, звісно, в межах дозволеного. Несучи відповідальність за навчання, учні самі визначають якість своєї роботи.

В такій системі на перший план ставиться ефективність взаємодії, використання особистих якостей учнів та розвиток особистості.

На уроках система діє за схемою:

  • формування команди;
  • планування спринту;
  • збори на ходу (на початку кожного уроку);
  • огляд спринту (тест, усна або письмова робота, експеримент);
  • ретроспективні збори (щодо функціонування учасників в команді і команди в цілому);
  • особиста рефлексія (самоаналіз).

Команда EDU-SCRUM складається з вчителя (тобто, власника продукту) і учнівських команд по чотири людини. Дуже важливо робити маленькі групи, адже це забезпечить більш ефективний і швидкий результат. У кожній команді один з учнів бере на себе роль эдускрам-майстра, тобто лідера команди. Команди самі вибирають, як саме їм виконати свою роботу, а не виконують
вказівки вчителя. Вони також мають можливість звертатися за порадою або ідеями до інших команд. Співпраця між командами тільки вітається. Щоб гарантувати якість навчальних цілей, команда учнів визначає, який результат відповідає визначенню «Зроблено». Робити це потрібно обов'язково до початку спринту.

Важливим в системі є Фліп, тобто скрам-дошка. За допомогою неї розписуються набір завдань і робіт, які команда учнів повинна виконати в даному спринті. Всі завдання позначаються згідно зі своїм статусом: «Зробити», «В процесі», «Зроблено». Вона показує, що вже зроблено, а що залишилося. Також, це забезпечує прозорість прогресу. Для цього необхідно, щоб дошку було
видно всім студентам під час кожної зустрічі. Можна давати командам окремий ватман для роботи. Завдання мають бути написані і приклеєні на стікерах, щоб можна було швидко переставити завдання в секцію «Зроблено». Після закінчення проекту учні отримують задоволення від виконаної роботи. І це – важливий мотиватор, щоб досягати кращих результатів.

Важливим є те, що при розподіленні завдань діти самі, знаючи свої сильні сторони й сильні сторони однокласників, розподіляють ролі та виконання завдань. Адже доручення конкретного завдання учню, що впевнений в своїх можливостях, приносить ефективні результати для команди.

Тривання проекту може розтягнутись на декілька уроків. Учням ставиться дедлайн і пізніше всі команди презентують проекти Власнику продукту – Вчителю.

Методика EDU-SCRUM ефективно застосовується в Нідерландах, Швейцарії, США, Іспанії, Німеччині та в багатьох інших розвинених країнах світу.

Наприклад, Ashram College, середня школа в Нідерландах, постійно застосовує цю методику, адже саме там вона і зародилася. Вчитель має 10 хвилин на уроці для того, щоб розповісти матеріал і дати дітям завдання. Також дається час на розподілення команд і зазначення ролей у команді. Пізніше починається робота по зазначеній схемі. І якщо проект розтягується на декілька уроків, то діти заповнюють табличку і зазначають, що їм ще залишилось зробити на наступних уроках і що для цього потрібно підготувати вдома, тобто самі задають собі домашні завдання.

Методика поступово розходиться по всьому світу. Нещодавно і в Україні вчителям та дітям почали розповідати про переваги і ефективність EDU-SCRUM. Наприклад, на EdCamp Ukraine 2017, можна було надихнутися і розпочати використання інноваційного підходу SCRUM в освіті.

А ГО провели SCRUM Project Management, де показали молоді як застосовувати систему на практиці та ефективно і швидко виконувати свої проекти.

 «Чудова фасилітаційна технологія SCRUM у бізнесі і напрямок в освіті EDU-SCRUM, яку я вже давно вивчаю і тримаю у полі свого зору, – найбільш життєздатна сьогодні і дає результати у роботі з командами на етапі «планування дій». Але треба усвідомлювати, що до етапу планування дій треба пройти ще три базові, надважливі етапи створення і ефективності команди, без яких SCRUM не буде працювати і яким у нас в освіті, на жаль, на сьогодні не приділяють потрібної уваги або зовсім ігнорують. Це – пошук спільних цінностей і інтересу, усвідомлення спільних очікувань і очікувань кожного, залученість і вміння домовлятись. І тут має бути глибинна робота саме із використанням методів фасилітації.

Присвячуючи достатньо часу цій роботі, отримаємо якісний результат в подальшій роботі. І саме на етапах складання плану дій, розподілу відповідальності і виконанні включається EDU-SCRUM і це – наступний напрямок у роботі нашої професійної спільноти коучів і фасилітаторів освіти. Але вже сьогодні в мене є ділова гра «ZOO-SCRUM. Команда мрії», про командну взаємодію між командами, тобто між кафедрами (різними творчими групами), класами (групами, командами) в школах (центрах, організаціях) і їх ефективній взаємодії», — говорить Наталія Чуприна, професійний коуч, сертифікована ІКШ по стандартам Європейської Федерації Коучів (ECF) і ICF (International Coaching Federation), фасилітатор, ігротехнік, математик, консультант з питань розвитку навчальних закладів і персоналу системи освіти, засновник ШКОЛИ ОСВІТНЬОГО КОУЧИНГУ, Клубу щасливих вчителів, Workshop Edu-Games Ukraine, проекту «Ліга Креатива».

У статті використані матеріали:

 http://eduscrum.nl/en/file/CKFiles/The_eduScrum_Guide_EN_1.2.pdf

http://eduscrum.nl/en/visie-en-missie

https://www.youtube.com/watch?v=VYd7bya6d3M

http://leaders.org.ua/news-scrum-young-and-inspired/

http://eduscrum.nl/en/in-class

Анастасія Білинська, “Освіта Нова”