Чи знали ви, що тьюторський рух, який лише зароджується в українській школі, прийшов до нас із сусідньої Польщі? Як навчання у школах Польщі переходило на методи тьюторінгу та хто був рушієм цих змін, які втілюються наразі і в Україні, розбираємо у статті.

Тьюторство в Польщі – це «тьюторство з перших рук», адже впровадив його у систему освіти випускник Оксфорда і чинний професор Збігнев Пелчинський (Zbigniew Pełczyński). Сьогодні один із найбільших авторитетів у Польщі, 91-річний Пелчинський пройшов непростий життєвий шлях. Під час другої світової він брав участь у варшавському повстанні. По завершенню війни емігрував у Великобританію, де закінчив навчання в Оксфорді й з 1953 року працював там викладачем.

Збігнев Пелчинський став першим польським професором в Оксфорді.

Сфера його наукових інтересів пов’язана з теорією політики. Він викладав політичну філософію, політичні системи, історію громадської і політичної думки, досліджував політичні зміни у Східній Європі. Під його науковим керівництвом роботу з проблем
Радянського Союзу написав Білл Клінтон.

Окрім політики Збігнев Пелчинський вчить, що люди мають розуміти пропорції між свободою і відповідальністю.

Отримавши британське громадянство, Пелчинський ніколи не забував своє коріння. Після 1956 року він регулярно відвідував Польщу й зіграв важливу роль у розробці програм навчання студентів із комуністичної Європи в Оксфорді, заснував стипендії для студентів і учених зі Східної Європи. За 15 років цими стипендіями скористалися понад 1300 людей.

З 1986 року співпрацював з угорсько-американським філантропом Джорджем Соросом (засновником Фонду «Відкрите суспільство»), завдяки чому створені раніше стипендії стали доступними для угорських студентів, а у Польщі було створено Фонд
Стефана Баторія.

Після 1989 року Збігнев Пелчинський поринув у публічну діяльність, був радником Конституційної Комісії Сейму RP і членом Ради Прем’єра зі справ навчання державних чиновників. Також він заснував Школу для Молодих Суспільних і Політичних Лідерів, яка тепер має назву “Школи Лідерів”, однією з цілей якої є створення соціального капіталу, заснованого на лідерстві.

З 1994 року школа виховує лідерів на основі метода тьюторінгу.

У 2010 році до розробки методу долучився багаторічний практик тьюторінгу Петро Чекерда (Piotr Czekierda). Разом із співробітниками Collegium Wratislaviense, де він є головою наглядової ради, вирішив надати тьюторінгу чіткі межі й стандарти й
пристосувати його до шкільних і академічних реалій Польщі. Завядки цій роботі з’явилася 64-годинна програма Школи Тьюторів. 

Джерелом натхнення для програми став англосакський підхід до тьюторства. Але вона є оригінальною, авторською, випробуваною на практиці моделлю підготовки тьюторів. Базується на стосунках майстер-учень, позитивній психології, етиці чеснот або етика характеру.

Особливу увагу приділяють розвитку характеру учня. Поляки вважають, що важливо прищеплювати учням такі цінності й якості характеру, які допоможуть їм у майбутньому бути самостійними, відповідальними, розвиватися, примножуючи таким чином не лише свої здобутки, а й збагачуючи суспільство. 

У Польщі це – продумана державна політика, спрямована на покращення якості суспільства в цілому.

Важливу роль у методиці грають конкретні, сучасні, перевірені інструменти в роботі з учнями і студентами, відпрацьовані на базі цих положень. 

Перший випуск Школи Тьюторів був невеликим – 15 осіб із усієї Польщі, які зібралися у Вроцлаві для отримання нових знань і методик. Впровадження було нелегким через наявний скептицизм і недовіру освітян до застосування індивідуального тьюторінгу
в польських умовах. Тим не менш Школи Тьюторів проводились в різних містах Польщі кожного семестру.

На сьогодні одночасно в різних містах Польщі кожного семестру паралельно відбуваються Школи Тьюторів, а Сертифікат Тьютора отримали вже понад 2000 осіб.

Кращі освітні заклади – публічні, приватні школи – розуміють важливість цього метода й уводять його в освітній процес, системно використовуючи програму, відпрацьовану Collegium Wratislaviense. Завдяки цьому протягом кількох років сотні шкіл, тисячі учнів мають можливість отримати досвід високої якості індивідуалізованої освіти, що надає для них справжнє life-changing experience.

Шукаючи методику тьюторінгу, основану на першоджерелах, але адаптовану під східнослов'янську ментальність, школа «Афіни» знайшла Збігнева Пелчинського і Collegium Wratislaviense. Завдяки тому, що Collegium Wratislaviense зумів перенести цю
методику на освіту для всіх, не лише для лідерів, маємо тепер можливість вивчати й впроваджувати тьюторінг у нас в Україні. Наразі маємо чотири випуски української Школи Тьюторів.

Вперше в Україні 20-21 жовтня 2017 року відбудеться ексклюзивна освітня подія – Перший Міжнародний Конгрес Тьюторингу. Подробиці та реєстрація за посиланням.

Матеріал надала Тетяна Швець, заступник директора школи “Афіни”, директор програм International Academy of Tutoring
спеціально для “Освіта Нова”

«Тьюторинг – не для всех. Но должен быть доступен каждому». Интервью с Татьяной Швец