Osvitanova.com.ua

Державна / приватна / альтернативна

Альтернативна школа відрізняється від державної тим, що не залежить від державного фінансування. Як і приватні школи, альтернативні проекти утримуються спільнокоштом. Але на відміну від приватної, альтернативна школа, як правило, не має ліцензії, тобто не може видавати атестати і табелі державного зразка. Учні альтернативної школи атестуються через заочну, дистанційну форми навчання або екстернат.

Для батьків це означає, що альтернативне навчання не буде безкоштовним. І вони матимуть справу не з однією школою, а з двома: альтернативною для навчання і атестаційною, яка видає документ про освіту.

На перший погляд така організація навчання складна і невиправдана. А при пильнішому дослідженні виринають переваги альтернативних шкіл:

невеликі класи по 5-15 дітей, індивідуальний підхід до родини, заангажовані організатори школи (їх діти, як правило, також в проекті ;), творчі вчителі, вартість навчання в 1,5-4 рази нижча ніж у приватному закладі.

 

В 2016 році за списком Макса Бакшаєва, дослідника альтернативної освіти, в Києві було 43 альтернативних школи.

 

У 2017 за даними Євгена Матвєєва, керівника центру Логополіс, таких проектів 98 по Києву і Київській області та ще 32 по інших містах України.

Альтернативних шкіл стало вдвічі більше за рік!

 

Як вибрати альтернативну школу?

Пропоную 5 критеріїв, які ми з Євгеном Матвєєвим розробили для класифікації АШ. Найбільш важливі з нашої точки зору характеристики стоять першими.

Філософія Організація навчання Локація Атестація Ціна

 

Філософія та педагогічний напрямок:  вальдорф, монтесорі, демократичні, вільні

Альтернативні школи будують навчання, керуючись певними принципами, пріоритетами, цінностями. Назвемо це все філософією школи. Щоб вибрати проект, в першу чергу, варто з’ясувати наскільки філософія школи співпадає із вашим баченням сенсу і результату освіти. 

Зазвичай пошук починається від супротивного: точно не хочемо як в «совецкой» школі. Але як хочемо?

Чітку, послідовну концепцію мають старі і визнані альтернативні напрямки: вальдорф і монтессорі.

Вальдорфські школи відомі гармонійним і помірним навантаженням з огляду на вік дітей: початкові класи не завалюють теорією, предмети інтегровані з музикою, танцем, малюванням, багато уваги приділяється естетичному і духовному вихованню. Вальдорфська програма визнана МОН. Завдяки цьому, наприклад, школа Борисфен два роки працювала на базі звичайної школи. Вальдорфські класи відкриваються цього року в Києві на Сирці, Воскресенці. Одна із найстарших альтернативних шкіл, вальдорфська Квінта, працює в Гатному вже 6 років.

 

 

Марія Монтессорі розробила наочні і наручні навчальні матеріали для дошколят і початкової школи на початку ХХ століття. Рожева пірамідка, власний килимок для навчання-гри, числові коробочки розійшлися по Європі ще за життя авторки. І в Києві зараз існують садки і початкові школи Монтессорі. В середній і старшої школі у нас використовують не так матеріали італійського педагога, як підхід: створити цікаве освітнє середовище і допомогти дитині слідувати за природною допитливістю.

Школа Самерхіл в Англії – яскравий приклад демократичної школи. Діти самі вирішують які предмети будуть вивчати, а які ні. Вчителі і батьки приймають і поважають дитячий вибір . Правила школи,  розпорядок дня, меню діти і дорослі приймають голосуванням на щотижневих зборах. Причому голос директора важить стільки ж скільки голос першокласника) Психолог Александр Нілл заснував Самерхіл у 1921 р. Її ледве не закрили і право навчатись по-своєму керівники разом з учнями відстоювали у суді. Зараз Самерхіл – національна гордість Британії. 

На Україні неможливо відтворити демократичну школу в повний зріст через законодавчі перепони. Проте елементи демократичного самоврядування демонструють DixiБеркоШко,СпільношколаКітерра та інші проекти.    

 

Вільні школи мають свої філософські засади. Наприклад, в Кітеррі це гуманізм, ненасильство, свобода і відповідальність, партнерство. Філософія школи і її цінності проявляються і в навчальних розкладах, і в виборі методик викладання. Адже вільні школи вільно переймають і поєднують практики, які їм до вподоби.

Коли ви обираєте школу корисно послухати відповіді представників на підступні запитання:  

Що ви вважаєте успішним результатом навчання на кінець року? Як ви відслідковуєте прогрес дітей? Як підтримується дисципліна в класі? Що ви робите якщо дитина не виконує домашнє завдання?

Філософія школи – цілком практична річ. Ви почуєте її у відповідях і зможете приміряти на свою родину.  

Організація навчання: час, шкільні дисципліни, методики викладання

Час навчання. У традиційній школі діти вчаться з 8:30 до 13-15:00 з понеділка по п’ятницю. У альтернативних школах час перебування в школі може бути інший. Наприклад, в школі парк Dixi діти знаходяться повний день, учні БеркоШко вчаться три дні на тиждень і буває залишаються в школі на ніч, школа NewTone на Русанівці пропонує базову програму у першій половині дня, а в другій організовує гуртки для своїх вихованців.

Дисципліни. Альтернативні школи часто додають до типових математик і англійських мов нові дисципліни. Беркошко винайшли предмети «Теревені» і «Досліди», у Вальдорфському Борисфені важлива «Евритмія», у Соняшнику вивчають китайську мову і психологію, в Кітеррі є курс «Самоучка». У 1-6 класах ще виходить суміщати нестандартні і традиційні дисципліни. Але після 7 класу доводиться вибирати між накатаними омертвілими програмами і свіжорозробленими курсами, спрямованими у майбутнє.

Уроки. Заняття в альтернативній школі може тривати годину, півтори. В школі Папайя діти самі планують свій навчальний час. Horse Club SP та Спільношкола поєднують урочні заняття з індивідуальними траекторіями: пройти свій шлях в освіті дітям допомагають тьютори.

Якщо попросите розклади занять, дзвінків і перелік курсів, буде легше зрозуміти як працює заклад і поставити конкретні запитання.

Методики викладання. Вони як навіжені зайці: справа вистрибує STEM education, зліва – ТРоВЗ  і впіймати їх вдається не одразу, але по черзі. Приміром, школа Радосвіт опанувала «змішані» уроки, Кітерра застосовує ейдетику, БеркоШко знається на проектах, Соняшник полюбляє теорію розв’язання винахідницьких задач (ТРоВЗ), ActiveSchool практикує тематичні занурення… І всі постійно вчаться) У Кітеррі вчителі діляться знахідками і промахами, відвідують заняття одне одного, освітні семінари і воркшопи. Як говорила королева «Треба бігти щодуху, щоб тільки стояти на місці, а щоб куди-небудь потрапити, треба бігти як мінімум вдвічі швидше»

Завжди цікаво послухати які вчителі працюють в школі і за якими критеріями їх підбирають. Як часто змінюються викладачі? Якщо ви розумієтесь на методології спитайте які новітні практики вже застосовує школа. Чи вчителюють засновники школи?

 

Поширити у соц. мережах: