В роботі з малюками у нас немає мети детально пояснювати теоретичні основи фізичних явищ та хімічних процесів. Але ми можемо показати і назвати ці явища, і це буде початком укладання фундаменту якісної освіти.

Цього разу я роскажу про те, як ми знайомились з поняттям осмосу за допомогою яскравих цукерок-ведмедиків.

Цей експеримент для дітей дуже простий. Усі потрібні інгредієнти для нього напевно є у кожному домі, хіба що крім ведмедиків. Якщо ви рідко або взагалі ніколи не купуєте таких цукерок, це дуже мудро. Але можливо варто купити один раз задля науки)

Ми взяли 5 ведмедиків і вирішили помістити їх у різні середовища.

Рідини, що використовувались у експерименті:

  1. Чиста вода
  2. Вода з сіллю (у нас була морська)
  3. Вода з цукром (у нас це був коричньовий цукор у кубиках)
  4. Молоко
  5. Оцет

Я вчу дитину важливості підготовки до експерименту. Ми ставимо на стіл усе, що знадобиться в роботі, а потім я росказую синочку, що саме ми будемо робити. Потім ми записуємо відео. Ще раз хочу зауважити, що я стараюся передати дитині максимальну кількість роботи над проектом. На відео майже все він робить сам.

Детальне відео проведення експерименту з вивчення осмосу:

Наступного дня ми підводили результати експерименту. Дуже цікаво було витягати ведмедиків зі стаканів. Ми не знали, які вийдуть результати. В інтернеті є описання цього експерименту на багатьох сайтах, але у кожного результати були трохи інакшими. Це залежить від кількості води, кількості цукру, солі – ми все це відміряли на око. Тому результати були сюрпризом.

Це відео виймання ведмедиків зі стаканів.

Це ведмідь зі стакана з чистою водою. Величезний! Цікаво, що барвник наче сконцентрувався усередині цукерки, а вуха і кінцівки стали майже безбарвними.

(Для порівняння поруч ми поклали ведмедика, що не брав участі у експерименті.)

 

Ведмедик зі стакана з солоною водою. Він збільшився, але майже не змінив форму. Вже після проведення експерименту я взнала, що якщо б ми додали більше солі, ведмедик зменшився б у розмірі.

Це ведмедик зі стакана з солодкою водою. В одному з хоумскульних блогів в стакан насипали набагато більше цукру, і ведмедик просто розчинився. А наш збільшився.

 

Цей ведмедик був у молоці.

Отак цікаво виглядав ведмедик у стакані з оцтом. Наче привид. Мені здавалося, там нічого витягати зі стакана. Але все-таки щось витяглось.

Осмос – це перехід речовини з місця її більшої концентрації у місце меншої концентрації через мембрану з вибірковою проникністю. Простими словами, це коли ми маємо якийсь бар’єр (мембрану), через яку здатні пройти лише певні речовини (у даному випадку вода). З одного боку мембрани (всередині ведмедика) води мало, а ззовні (у стакані) води багато. І вона проникає через поверхню ведмедика всередину нього.

Оцет – це кислота, шо руйнує желатин, що входить у склад ведмедика, та віск, що використовується для глазування цукерки. Тому, як я думаю, ведмедик у оцті втратив форму.

Такими простими словами можна пояснити це явище дитині. Але, як я сказала вище, якщо мова йде про дитину 3-6 років, зовсім не обов’язково це пояснювати. Ми продемонстрували дитині, що різні середовища чинять різну дію на предмети. Це – важливе знання.

Я запланувала повторити експеримент з сином. Але наступного разу ми можемо погратися з різною концентрацією цукру чи солі, а також іншими середовищами (наприклад, олією чи розчином мила). Також можна вимірювати ведмедиків лінійкою до і після експерименту та записувати дані в табличку, якщо дитина вміє писати. Або писати може мама, промовляючи цифри вголос (і саме так дитина вчиться цифрам і літерам – малими часточками впитуючи інформацію в тих чи інших ситуаціях).

Успішного та радісного вам експериментування!