Osvitanova.com.ua

На днях в Стенфорді виступала міністр освіти Естонії Майліс Репс. За результатами останньої програми з оцінювання освітніх досягнень учнів PISA естонська шкільна система виявилася найякіснішою в Європі і однією з найкращих в світі. Міністр розповіла, як маленькій балтійській країні це вдалося.

Основа будь-якої класної школи – класні вчителі. Припиніть безкінечні тестування та екзаменування вчителів. Почніть їм довіряти і дозвольте експериментувати. Естонські навчальні плани визначають, що учень має знати, а вчителі вирішують, як і в якій послідовності цьому навчати. Хтось з вчителів використовує новітні технології, а хтось лише дошку і крейду. Якщо радикально різні підходи вчителів дають однаково якісні результати, то навіщо Міністерству освіти змушувати всіх вчителів викладати однаково? Раніше вчитель був єдиним джерелом знань і авторитету в класі. Але сьогодні за допомогою інтернету учні мають доступ до всіх знань світу і не дуже вірять будь-яким авторитетам. Замість тиску на вчителя Міністерство освіти має робити все, щоб підтримати його креативну впевненість в собі. Головне повідомлення, яке воно транслює вчителям: «Ви чудові і ми вірим в вас!».

Читай також: Як це у них. Естонський досвід реформи середньої освіти

Для розвитку естонським вчителям доступно більше 1000 безкоштовних курсів підвищення кваліфікації. Ніхто не змушує їх проходити, вчителі не отримують за їх проходження жодних надбавок до і так високих зарплат. Інколи за результатами курсів вчитель може отримати додаткову навчальну техніку в свій клас чи приємну дрібницю, на кшталт сертифікату СПА. Але вчителі вчаться постійно, бо курси справді цікаві і актуальні. А ще в країні багато конкурсів, які публічно відзначають успішних педагогів та новаторів. Міністр називає естонську освіту дуже «консервативною». Перед тим як зайнятися креативом чи інноваційними способами навчання учні мають твердо засвоїти теорію і вивчити факти, закласти міцний фундамент знань. Все це не заважає «консервативній» естонській школі викладати програмування з першого класу, а також запроваджувати уроки робототехніки, підприємництва і цифрової гігієни. Велику увагу в естонській освіті приділяють рівним можливостям для всіх учнів, без залежності від місця їх проживання чи статків родини, а також інклюзії. З якого б середовища не походив учень, які б особливості не мав – всі естонські діти отримують однаково якісну освіту. Одночасно Міністерство розуміє, що такий курс на освітню рівність може зашкодити особливо обдарованим дітям. Для таких учнів вчителі створюють індивідуальні навчальні плани за якими вони можуть рухатися по програмі значно швидше, вивчаючи нові теми за допомогою онлайн-курсів та інших цифрових навчальних матеріалів. Навчання на позашкільних кружках та інші позашкільні навчальні активності зараховується в естонських школах як дисципліни вільного вибору. Таким чином дитина завжди може вивчати те, що їй цікаво, досліджувати найновіші предмети, навіть якщо цього не викладають в школі. Нарешті, хтось з відвідувачів запропонував міністру перекладати навчальні матеріали MIT естонською і використовувати в школах. Міністр ввічливо подякувала, сказала, що це гарна ідея, от тільки перекладати естонською не потрібно – естонські діти мають навчатися мовою міжнародного спілкування, англійською.
Поширити у соц. мережах: