Data?1528009192

Співзасновниця DEC education і DEC life school Наталя Тарченко поділилася з nv.ua своєю думкою, які переваги є у альтернативної школи і чому вона не всім підходить

Навички та знання, які стануть у нагоді, чи просиджування годинами за партою. Дитина в центрі уваги чи уроки для галочки. Щасливе дитинство чи підготовка до дорослого життя, яке настане колись потім.

З раннього дитинства мого сина Назара я стрімко втрачала віру в загальноосвітню систему і думка "Де ж моєму синові краще вчитися?" турбувала мене все сильніше. І хоча моя робота пов'язана з цією сферою, мені довелося докласти чимало зусиль, щоб вивчити всілякі школи та сучасні підходи по всьому світу.

Ось уже рік наш син разом з десятками інших дітей на уроках друкує на 3D-принтері, запускає дрони, проводить досліди і реалізує власні проекти. Без математики та англійської теж не обходиться. Чому альтернативна школа краще підготує дитину до викликів майбутнього, але водночас не всім це підходить, які її плюси і мінуси?

Почнемо традиційно з плюсів:

1. Підготовка до майбутнього

У альтернативної школи завжди більше можливостей змінюватися і адаптуватися до нового. Вона максимально наближена до запитів живого часу і готова до викликів майбутнього. На відміну від академічної системи, яка націлена на теоретичні знання, нетрадиційний підхід у рази практичніший і спрямований на прикладне навчання. Діти на уроках реалізовують власні розробки, знають, як працює дизайн-мислення, розбираються в управлінні проектами, вчаться навичкам самопрезентації. Цифра, від якої варто було б відштовхуватися всім, хто працює в освіті: 68% теперішніх першокласників будуть фахівцями у ще неіснуючих професіях.

2. Індивідуальний підхід

Альтернативна освіта зав'язана на природному дорослішанні дитини, її індивідуальності та характері. У кожного з учнів є свій темп і потенціал у будь-якій сфері. Головне – вчасно звернути на це увагу і вжити певних дій. Наприклад, є 6-річна дівчинка, яка легко справляється з математичними завданнями для 1-го класу. Їй дають складніші завдання, і вона знову показує чудовий результат. У такому випадку педагоги можуть просто в середині навчального року перевести цю ученицю в групу до другокласників або навіть третьокласників, якщо їй буде комфортно. Це не означає, що інші діти чимось гірші, вони перебувають у нормі свого віку. Просто конкретна дитина розвивається швидше. Що сталося б у звичайній школі? Вона б пішла у перший клас, де в класі сидить ще 30 дітей. У вчителя є чіткий план і для когось одного змінити навчальний маршрут він не може, система такого не дозволяє.

3. Свобода і відповідальність

Саме альтернативна школа дає дітям розуміння, що таке свобода і відповідальність. Дитина вчиться розуміти наслідки кожного його вчинку, починає прислухатися до себе і робити свій вибір. Адже бувають діти, які на запитання "Що тобі подобається?" відповідають "Запитайте у мами". Діти звикли, що є дорослий, який завжди підкаже, як правильно щось зробити. Альтернативна школа формує у дітей навички самонавчання і планування власного часу. Наприклад, учні мають зошит, в який вони повинні записувати свої шкільні завдання на день з конкретним таймінгом і позначати, як вони справляються з їх виконанням.

Тепер перейдемо до мінусів

1. Вихід із зони комфорту для батьків

Альтернативна школа в Україні – це дискомфорт для всіх батьків пострадянського простору. На таке наважуються тільки сміливі дорослі, які готові довіритися своїм дітям, почути їх запит на знання, весь час підтримувати їх і мотивувати, а не перекладати всю відповідальність на вчителів. Школа – не "камера схову" для дітей, повинні дозріти передусім батьки.

2. Академічні прогалини

Індивідуальний підхід передбачає, що першокласник може розв'язувати задачки з математики з програми третього класу, але водночас, наприклад, не вміти писати. Втім, за кілька місяців учень може нагнати програму. Але батькам потрібно бути готовими до таких стрибків. Адже емоційне дозрівання дитини значно важливіше, ніж академічне навантаження.

3. Роби сам

Якщо діти приходять в альтернативну школу після традиційних шкіл, для них є новим, що багато чого потрібно робити самостійно, ніхто не говорить, як треба, не нагадує. До цього необхідно адаптуватися, вчитися ухвалювати рішення і нести за них відповідальність.