Один з кращих курсів з біології поведінки людини. Викладає професор Стенфордського університету Роберт Сапольскі. Тільки тут в українській озвучці.
Ласкаво просимо до Стенфорду. Курс «Біологія поведінки людини». Це клас БІО-150, чи не так? Добре. Просто хотів переконатися. З початку розповім одну історію. 40-річний хлопець, тихе, заміське життя. Одружений 15 років, двоє дітей, все стандартно. Одного разу він влаштовує бійку на роботі. Що зовсім на нього не схоже. Колега стоїть біля кулера з водою і коментує гру бейсбольної команди. Наш герой йому суперечить та б'є кулаком в обличчя. Дуже дивно. Скандал вщухає. Ще через три місяці, після 15 років щасливого шлюбу, дружина дізнається, що він закрутив роман із 16-річною касиркою з супермаркету. Справді дивно. Чим викликана така поведінка? Все можна пояснити біологією.
Продовження легендарного курсу професора біології Роберта Сапольскі. Цього разу мова піде про еволюцію поведінки людини. І це лише перша частина цієї теми. Часто запитують: в чому різниця між «Біологія 150», «Біологія 250» та… чи є тут хтось з «Біологія поведінки людини 160»? Це одне і те саме. Тому обирайте той варіант, який зробить ваше життя легшим.
Роберт Сапольскі продовжує свою серію з двох частин про еволюцію поведінки людини, зосереджуючись на індивідуальному та родинному відборі, поведінковій логіці, конкурентному дітовбивстві, ієрархії самців/самок тварин, коливаннях співвідношення статей, міжстатевій конкуренції, імпринтованих генах, конкуренції сперматозоїдів, інбредних породах, популяції засновників, груповому і багаторівневому відборі.
Роберт Сапольскі встановлює зв’язки між біологією поведінки та молекулярно-генетичними впливами. Він пов’язує синтез білка та точкові мутації з мікроеволюційними змінами та обговорює суперечливі теорії градуалізму та переривчастої рівноваги та вплив епігенетики на теорії розвитку. Це перша частина розділу присвяченому цьому зв'язку.
Роберт Сапольські продовжує свою серію з молекулярної генетики, в якій він обговорює області мутацій і різні компоненти природного відбору на молекулярному рівні. Він також продовжує аналізувати моделі еволюції з переривчастою рівновагою, об’єднуючи ці теорії у взаємопов’язану модель розвитку.
Роберт Сапольські представляє першу з двох частин лекцію, яка досліджує суперечливу наукову практику визначення поведінки на основі генетики. Вона охоплює класичні методи генетики та недоліків поведінки, значення факторів навколишнього середовища, негенетичне успадкування ознак, а також вплив кількох поколінь і зв’язок з епігенетичними відмінностями.
Роберт Сапольські представляє другу частину лекції, яка досліджує суперечливу наукову практику визначення поведінки на основі генетики. Вона охоплює класичні методи генетики та недоліків поведінки, значення факторів навколишнього середовища, негенетичне успадкування ознак, а також вплив кількох поколінь і зв’язок з епігенетичними відмінностями.
Роберт Сапольскі обговорює різні методи вродженого розпізнавання родичів між тваринами та людьми за допомогою білкових підписів, нюхових клітинних механізмів, когнітивних і сенсорних процесів. Він досліджує важливість спорідненості в циклах спарювання/овуляції тварин та інші явища, які показують, як організми ідентифікують один одного.
Сьогодні ми перестрибуємо з однієї дисципліни в іншу, яка стосується в основному тих самих питань, які ми розглядали раніше - природа, виховання, взаємодія, поведінка. І ця дисципліна, як ви побачите, з абсолютно іншим підходом, ніж всі попередні. Нещодавно, коли ми обговорювали, що означає спадковість, а що не означає, одним з ключових моментів, який ми винесли наприкінці, було те, що чим більше різних середовищ, в яких ви щось вивчаєте, тим меншим буде ваш рівень спадковості. Роберт Сапольскі дивиться на біологію поведінки через етологічну призму: спостерігаючи за тваринами в різних природних середовищах. Він досліджує різноманітність поведінки, важливість взаємодії генного середовища, експериментальне тестування фіксованих патернів дій, вивільнення інформаційних стимулів і нейроетологію.
У цій частині професору Сапольскі допомагають Натан Вудлінг і Ентоні Чунг-Мінг Нґ. Вони роблять широкий огляд галузі нейронауки та її зв’язку з біологією людини та обговорюють різні частки мозку та клітини всередині, а також нейрофармакологію. Роберт Сапольскі дивиться на біологію поведінки через етологічну призму: спостерігаючи за тваринами в різних природних середовищах. Він досліджує різноманітність поведінки, важливість взаємодії генного середовища, експериментальне тестування фіксованих патернів дій, вивільнення інформаційних стимулів і нейроетологію.
В цій частині професору Сапольскі продовжують допомагати асистенти. На вас чекає широкий огляд нейрофармакології та нейронауки, а також обговорення функцій різних частин мозку та клітин. Роберт Сапольскі дивиться на біологію поведінки через етологічну призму: спостерігаючи за тваринами в різних природних середовищах. Він досліджує різноманітність поведінки, важливість взаємодії генного середовища, експериментальне тестування фіксованих патернів дій, вивільнення інформаційних стимулів і нейроетологію.
Вільям Петерсон і Том Макфадден відкривають галузь ендокринології. Вони досліджують контекстну основу ендокринної системи, пептиди проти стероїдних гормонів, процеси, за допомогою яких мозок контролює гормони, і гормональний вплив на мозок.
Роберт Сапольські продовжує дослідження ендокринології та неврології. Він розглядає складніші системи зв'язку в нейробіології, роль лімбічної системи в особистості та поведінці, можливості аномальної поведінки в цих системах, а також індивідуальні варіації організму та імпринтинг.
У цій лекції Роберт Сапольські розповідає про лімбічну систему. Всі аспекти функції кори знаходяться під впливом гормонів і, таким чином, побічно, під регуляцією, всі аспекти функції кори знаходяться під впливом лімбічної системи. І все, що вам треба зробити, щоб оцінити це, це згадати часи крайнього емоційного тиску і збудження, коли ви прийняли якесь неймовірно дурне рішення, яке тоді здавалося геніальною ідеєю. Це є доказом того, що ваша лімбічна система здатна впливати на процес прийняття рішень, що відбувається в корі головного мозку.
У цій лекції Роберт Сапольскі досліджує поведінкові моделі відтворення людини. Професор зосереджується на проксимальних і дистальних мотиваціях сексу, оргазмі та сприянні фертильності, нерепродуктивному сексі, гормональних і церебральних статевих функціях, а також на відмінностях і подібності між людьми й тваринами в різних фізіологічних сферах.
Це друга частина лекції в якій професор Роберт Сапольскі досліджує поведінкові моделі відтворення людини. Професор зосереджується на проксимальних і дистальних мотиваціях сексу, оргазмі та сприянні фертильності, нерепродуктивному сексі, гормональних і церебральних статевих функціях, а також на відмінностях і подібності між людьми й тваринами в різних фізіологічних сферах.
Роберт Сапольські завершує свою лекцію про сексуальну поведінку людей та інших видів, зосереджуючись на характеристиках, які створюють привабливість. Потім він змінює тему і розповідає про людську агресію та про те, як вона еволюціонувала та розвивалася в різних культурах.
Роберт Сапольські продовжує свої лекції про агресію у людей, але також продовжує говорити про інші емоції та про те, що відбувається в мозку, викликаючи ці різні емоції.
Роберт Сапольскі продовжує своє нейробіологічне дослідження людської агресії. Він обговорює кореляції між нейромедіаторами і рівнями агресії, відмінності агресивної активності від генетичних відмінностей, соціальні чинники та застосування, посилення від алкоголю, а також злочин і покарання.
Професор Роберт Сапольський завершує свою розповідь про агресивну поведінку людини. В четвертій лекції цього циклу він розповідає про вплив гормонів та еволюцію. Як ці дві речі впливають на поведінку людини, на спосіб взаємодії між людьми. Дискутує зі студентами на тему агресії та насильства.
Професор Роберт Сапольскі читає, як він називає, «одну з найважчих лекцій курсу» про хаос і редукціонізм. Він посилається на книгу, яку дав своїм учням. Ця лекція зосереджена на науці про редукції та розкладанні речей на складові частини, щоб зрозуміти їх найкраще.
Професор Роберт Сапольські читає лекцію про емерджентність та складність. Він детально описує, як невелика різниця в одному місці в природі може мати величезний вплив на систему з плином часу. Він називає цю ідею фрактальним збільшенням і застосовує її до багатьох різних систем, які існують у природі.
В цій лекції професор Роберт Сапольський говорить про мову. Він описує подібності та відмінності між різними мовами людини та тварин і зосереджується на тому, як ми використовуємо мову для спілкування один з одним, як ми спілкуємося з тваринами та як тварини спілкуються між собою.
Професор Роберт Сапольський закінчує свою лекцію про мову, а потім занурюється в дискусію про шизофренію. Він обговорює зовнішні фактори, а також генетичні складові, які можуть стосуватися людей, хворих на шизофренію. Він описує шизофренію як хворобу розладу мислення та неадекватних емоційних.
Професор Роберт Сапольський читає останню лекцію курсу "Біологія поведінки людини". Це підсумкова лекція, яку він використовує для того щоб продемонструвати взаємозв'язок між темами озвученими раніше. У лекції менше використовуються складні концепції, натомість переважає простий опис.
Лекція, яка не увійшла до основного блоку курсу "Біологія поведінки людини".Професор Стенфордського університету Роберт Сапольскі стверджує, що депресія є найнебезпечнішою хворобою, з якою можна зіткнутися. Вона така ж реальна як цукровий діабет. Зараз це четверта причина інвалідності в США, і вона стає все більш поширеною.
Лекція, яка не увійшла до основного блоку курсу «Біологія поведінки людини». Роберт Сапольскі торкається резонансної теми можливих біологічних передумов релігійності людей. Він розповідає про те, як деякі психічні захворювання, які руйнують повсякденне життя, можуть стати перевагою в релігійному контексті. Професор підкреслює, що не вважає релігійну віру патологією і демонструє її користь на низці прикладів.
Лекція, яка не увійшла до основного блоку курсу "Біологія поведінки людини". 13 червня 2009 року Роберт Сапольські, всесвітньо відомий професор неврології, нейронаук, нейрохірургії та біологічних наук, прочитав денну лекцію. Будучи обраним для виступу випускниками Стенфордського університету, Сапольський розповів про унікальність людини щодо решти тваринного світу. Деякі з тем, на які він говорив, включають агресію, теорію розуму, золоте правило та задоволення.
{{read_more|Читайте також| 5959, 3835}}
Приєднуйтесь до нашої сторінки і групи у Фейсбуці, спільнот у Viber та Telegram